koulutuksesta. Ihmisten varsinkin tietyissä puolueissa on ylen vaikea käsittää yhdenvertaisuuslakia. Esimerkiksi tässä, ja asialla harvinaisen oppinut ministeri: ihminen joutuisi vakaumuksensa takia eriarvoiseen asemaan opintopisteiden saajana. Siviilipalvelus on siis alempiarvoinen kansalaisvelvollisuuden suoritustapa, vaikka ei sitä perustuslain mukana voi olla.
Vasta viime viikolla itse presidentti esitti aseistakieltäytymisen perusteiden vesittämistä niin, että sivaritkin voisivat sitä kautta joutua jonnekin suurvaltojen miellyttämisoperaatioihin mukaan.
Keskisuomalaisesta muuten ilmenee, että ainakin Jyväskylän ammattikorkeakoulun liiketalouden ja hallinnon alalla aliupseeri- tai reserviupseerikurssin suorittamisesta hyötyy 6-8 pisteen verran. Kenties joissakin yliopistoissa militaarisia lisäpisteitä on myös myönnetty "tapauskohtaisesti".
Ennen jäsenyys suojeluskuntajärjestöissä oli vahva suositus opettajan virkaan, ja saattoipa joku opintoviikkokin livahtaa kirjaan, kun oli kiire saada hyvä mies keppi käteen, ja sillä myös lyötiin.
Virkkusen esitys on taas kuin kellon kääntämistä vastapäivään, eriarvoisuuden maailmaan, jos kohta milgramilaisen tottelevaisuusosaamisen palkitsemista sen asemesta, että mm. kriittinen ajattelun kehittyminen olisi monessakin yhteiskuntaorientoituneessa korkeakoulussa (taas) muutoksen fokuksessa.
Järjestelmä potkii vastaan.
Suosittelen nyt ensimmäisenä aseistakieltäytyjäliitolle, että se tutkituttaisi asian, rikotaanko jo jossain yhdenvertaisuuslakia - palkitsemalla toista perustuslaillista valintaratkaisua toista vastaan?
Hannu Visti taas näkee ko. pojojen jakelun laajemmin sukupuolten välisenä yhdenvertaisuusongelmana:
Yleisesti näissä ehdotuksissa on jotain tasa-arvohammasta kolottavaa, sillä armeija on pääosin miesten juttu, vaikka naiset saavat sinne nykyään mennä jos eivät parempaa tekemistä elämässään keksi. Jos tämän perusteella laitetaan ihmisiä eriarvoiseen asemaan myöhemmin opinnoissa tai oppilasvalinnoissa, tulos ei miellytä minua ensinkään.Hieman yllättäen hän myös kyseenalaistaa "pelleilykerhossa" opitun substanssin merkityksen nykymaailman menossa.
Zombilaitos taas pyrkii toimimaan oman logiikkansa mukaisesti ja korostamaan omaa (muka muuttumatonta) asemaansa - ja lobbaamaan sitä kuin ei mitään - tosi asiallisesti monin osin muuttuneessa maailmassa, kuten Ulrich Beck on tämän tendenssin vaikutuksen empiirisesti vertaillen osoittanut.
Above the MICC diagram by Todd Boyle.
2 kommentarer:
Thank you for your work! I am requesting that you give me credit for the MICC diagram I developed, from my website http://rosehill.net by naming me and a link to the website, can you do that?
Incidentally that is an early version of the diagram, before Chuck Spinney pointed out that it doesn't even show the military!
I could give you a much higher resolution if you want, for powerpoint, video projectors, inserting into videos etc. etc.
Thank you.
Todd Boyle (425) 827-3107 http://rosehill.net
9745 128th Avenue NE, Kirkland WA 98033-5286
my vids http://vimeo.com/user1891999/videos http://www.youtube.com/toddboyle#g/u http://toddfboyle.blip.tv
Sorry, Todd,
credits are now published.
"Thank you for your work!"
Thanks,
you turned the text with google?
-r
Skicka en kommentar