Markkinatalous syntyi Englannissa 1800-luvulla, kun kangaskauppias järjesti tuotannon uudella, tehokkaalla tavalla. Talouskasvua tavoitteleva villakankaan valmistaja ei enää tuntenut ammattiylpeyttä, ei kaivannut työstään julkista kiitosta eikä kantanut perheenpään huolta huollettavistaan. Markkinataloudessa ylpeyttä, keskinäistä kunnioitusta ja vahvoja sukulaisuussidoksia pidettiin voittomotiivin jarruina.Totta, Marxilla oli usein kangaskauppias ja räätäli esimerkkinä tavaratuotannosta, sen luontaisarvosta ja lisäarvosta. Se mitä Marx (Pääoman) lopussa tarkoitti, hän palasi mutkan kautta alkuun, rikkaan yksilöllisyyden mahdollistavalla kapitalismin vaikutuksella (matkalla ihmiskunnan täysikäisyyteen), oli jotain joka meni ohi aikalaisilta, ja selkeästi tulee ymmärrettäväksi vasta tässä ajassa. Muutos mullisti myös länsimaista etiikkaa. Näin Jakke tietää, mutta modernin ihmisen egon kehittyminen oli se ontologinen vaikutus, oman napansa tutkiminen, ja minänsä juhliminen; joka, jo tämä viimeinen vaatii aivan erityistä orientaatiota, että tämän rikkauden juhlimisen voi tehdä edes jotenkin reaalisesti selvinpäin, on muuta kuin itsekkyyden etiikka, se on kestämätön eksistenssin tila - erilaisten implisiittisten tekijöiden vaikutuksesta.
Kuitenkin vain talouden avulla, kuten Jakke huomauttaa, poliitikot luokittelevat elämän eri vaihtoehdot ja mahdollisuudet realistisiksi tai epärealistisiksi.
Näköalattomuuden ongelma on minidemokratian perusta; Marx ei käyttänyt aivan tuota sanaa, mutta kylläkin kuvaili tämän vieraantuneisuuden optimaalisen tason aika herkullisesti.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar