
Tästä ei ole hyvin kauan, muutamia kymmeniä vuosia kun paniikkihäiriötä ei tunnustettu edes häiriöksi. Oirehtivien yleistyminen johti kuitenkin siihen, että näihin mega-angsteihin suhtaudutaan nyt asiallisesti, ja lääkkeitä myös kohtausten hallintaan on saatavissa.
Myös mm. syömishäiriöt ovat ontologisia, mielen, psyyken - tai tässä tapauksessa sielun (koska olemme syvällä) sairauksia; niitä joiden mekanismia ei tunneta. On kuitenkin kehittynyt hoitodiagnostiikkaa, joka auttaa toipumaan useissa tapauksissa.
Terapia on hidasta, ja hoitopaikoille jonot.
Psykoosit ovat oma lukunsa.
Ontologinen, ihmisminuutta kohdannut mielen kerrosten uudelleen järjestyminen on useimmiten salaperäisellä tavalla siunauksellinen, jos kuuntelemme itseään potilasta. Vaikka hän kärsii ja kokee pakkomielteitä, hän ei yleensä juuri tahdo katsoa taakseen ja ”palata vanhaan”, vaan kokee tilansa haasteellisena puhdistumisena - kuin jonkinlaisena välivaiheena johonkin uuteen vapauteen, jota hän kenties voikin itseilmaista, esimerkiksi musiikin kautta tai kuvien luominen välineenään.
Onnellisessa tapauksessa, myönteisten tähtien alla, tie identiteetistä toiseen kuljetaan yksin ilman asiantuntematonta tohtorointia: elementit tiedostetaan väistämättömäksi osaksi inhimillistä kasvua rakkauteen. Se on aina vaikea ja tuskan kautta tapahtuva uuden ihmisen synnytys - mutta on myös hyvin mahdollista ettei purgatoriumissa olla aivan ensimmäistä kertaa, ja silloin kilvoittelijalla toimii sisäisyydessään kompassin kaltainen ontologinen suunnan näyttäjä.
Tämä on myrkkyä, kenties suurinta sellaista, maalliselle instituutiolle, joka on ominut selittämisen mutta ei pidä sitä uskottavana itsekään. Se kumartaa tieteellistä materialismia. Tämä taas vie viimeisenkin pohjan laitoksen omilta instituutionaalisilta vastauksilta ja rituaaleilta, joihin nuoria ihmisiä alistetaan.
He luopuvat omasta vallastaan ymmärtää ja tietää ihmisestä mitään, mitä auktoriteetit eivät olisi siunanneet. Näen konfirmaation jonkinlaisena luovuttamisena, jossa ihminen panee syrjään ymmärryksensä ja hänellä luontaisesti muassa olevat itsetuntemuksen välineet, ryhtyy tietämättömyyden kannattajaksi.
Tätä ruokkii koulujärjestelmä jakamalla keskenään ristiriitaista tietoa maailmasta, tietoa, joka ei ole yhteen sovitettavissa mutta ihmisen pyrkimystä rakentaa ehjää ja kestävän ihmis- ja maailmankuvan torsoa, se ei vielä taita. Eikä valoa täysin taita konfirmaatiokaan. Täysin etsintää eivät sammuta ne perästä tulevat muutkaan yksilöä tyhmentävä valat, joissa hän antaa vakuutuksensa olla kuuliainen yläpuolisille auktoriteeteilleen.
"Purgatorium", oil, 2007 by Bianca Benecke.
13 kommentarer:
jotainhan voisi sanoa. normit eivät olekaan seuraamista varten
mutta antavat turvaa, joillekin rauhallisuutta
jso etrauhaa tarvitse, Sinunn pitää tietää, mikä on oikein
tieto, joka ei ole yhteen sovitettavissa, tarvitsee uusia tutkijoita. ei koulu voi almiina kaikkea antaa
Jahah, vai ettei valmiina antaa; ei todella, se jakaa esim. uskonnon ja biologian tunneilla toisensa kumoavia maailmaselityksiä, ja kehityksen systematiikan kuvauksia - selittämättä edes mitenkään miksi näin toimitaan. Kuten sanoin, implisiittiset syy ajavat kuitenkin yksilöä etsimään totuutta, ja rakentamaan jonkinlaista torson tapaista maailmankuvaa saamistaan eväistä (mitä nyt tätäkin painetaan alas).
Ei todella voi sanoa, että koulut olisivat dualismillaan tehneet tämän liian helpoksi.
on ehka niin, etta lapsi kaipaa kokonaisuutta. ihminen kaipaa kokonaisuutta. minulla oli turvallinen maailmankuva jo lapsena ,eika tietysti ole lapsen asia olla tiedettä kumoumassa..vaika uskon, etta jos kuuntelisimme lapsia, niin suuria muutoksia saataisiin aikaan.
uskon, etta tieteessa saavutetaan, esin string teoria ..historia..monia uusia juttuja niin, etta maailmankuvamme kokonaistuu
en ole ollut suomessa, enka tieda kouluista sitten 80 luvun
juuri dualismista olen ollut kiinnostunut. sehan on hyva jos edes dualismia on olemassa..eika monistista materialismia..uskon transsendentaaliseen materialismiin
Masentuminen on järkiintymistä ja toisaalta jos järkiintyy, niin varmasti masentuu.
no Eii, maailmankuva ei onneksi ole sanoin kuvattavissa pelkastaan..minulla se muuttuu kai paivittain. fakkiintuneimmatkin oppivat
actuspurunen.blogspot.com ja petjar.blogspot.com
Anonyymi sanoi...
Masentuminen on järkiintymistä ja toisaalta jos järkiintyy, niin varmasti masentuu.
En nyt ihan noin sanoisi, välttämättä. Mutta edellä oleva lause kuvaa hyvin tämän teeman problematiikkaa, miten paljon (järkiintymisissä) kaadetaan yksilön päälle, ja kun hän tulee tiedostavaksi ja järjellään näkeväksi, on myös masennus siitä varsin looginen seuraus.
En ole fatalisti sen suhteen, etteikö asialla voisi tehdä jotain - tulevaisuuden maailma rakentuu nyt. Kyllähän esim. tuon muinaisuskontojen ja tarujen opetuksen voisi korvata ihan elämään orientoivalla oppiaineella.
Miten joku "transsendentaalinen materialismi" poikkeaa kirkon materialismista, kertokaa se minulle?
Eikö siinä juuri uskota tieteeseen, vain aivoissa tapahtuviin prosesseihin, juu-juu, tulemme tyhjästä ja kuolemessa sammumme tyynni. Ei ole sielua, se uskotaan, ei rinnakaista todellsuutta minne ihminen menee, ja tulee uudelleen sosiaalisiin suhteisiinsa oppimaan läksynsä. Tämä kieltämällä viedään mielekkyys henkisestä kasvusta ja koko itsetuntemuksen polusta.
Meditaatiota käytetään itsekkäästi rikastuttamaan vain materialismin kuvattamaa elämää.
uskon hyvin yksityiseen kouluun, mitä elämään tulee..vaikken sano sitä kouluksi..sen voi tehdä itselleen helpoksi
ei elämän Tarvitse olla vaikeaa..
mutta nyt lähdenkin tuomiojan erkin kanssa kahville. kulttuuritalolla on vapausvalitatoisin
Wau, niin se vapaus_valita_toisin. voisitkohan ystävällisesti ottaa siellä talossa esille tämän perustuslakimuutos-ajatuksen; sillä torpataan Nato-jäsenyys ilman sanaakaan tästä puolustusliitosta.
Skicka en kommentar