Ensinnäkin kilpaileva tuote haukutaan nimeltä mainiten. Ei ole Zyrtec-mainosta, jossa Claritynin allergiaa pahentavia ominaisuuksia ei avoimesti pilkattaisi. Ja päinvastoin. Tämä hätkähdyttää suomalaista. "Tavallinen pesuaine" vielä menettelee. Mutta että nimeltä.Eka kerta on aina hämmentävin: mä törmäsin tähän v. 2001, kun muuan Novell Utahin suunnalla kävi säälimätöntä, viimeistä sotaansa Microsoftia vastaan.
Eikö mainoksillakin pidä sentään olla, öh – etiikka . . .?
Nimeltä meni kaikki, ja mausteena henkilökohtaisuuksiin meneviä törkeyksiä, ns. naurettiin päinnaamaa.
Ei menis läpi se sumutus + mm. kilpailijan ikonien ulkonäön arvostelu, tuo kaikki täällä Euroopan puolella.
Tavallisesti näissä rämmitään vielä kanteiden ja vastakanteiden suossa, elättäen siinä samalla runsaskätisesti kokonaista juristiarmeijaa. Sen ymmärretään ikään kuin kuuluvan asiaan.
Moni muukin asia siinä myllyssä saattaa tuntua kummalta; säveltäjä Cole Porter esimerkiksi, sieti homokuvilla kiristäjiään ja jotenkin asiaan kuuluvina uransa sivutuotteina.
Kuvassa Arthur Rimbaud.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar