
Palveluhan paljastaa käyttöehdoissaan, että se voi kerätä tietoja käyttäjistään myös ulkopuolisista lähteistä, kuten muista pikaviestimistä, blogeista ja sanomalehdistä. Tämän lisäksi palvelu plaraa tietoja mm. muiden käyttäjien valokuvamerkinnöistä.
Käyttäjätietoja tämä profiloinnin mestari luovuttaa kolmansille osapuolille. Ne ovat esimerkiksi mainoslinkkejä hallinnoivia palveluntarjoajia, jossa Facebook häärii mukana, se takaa yhteistyökumppanille pääsyn käyttäjän henkilökohtaisiin tietoihin.
Käyttäjä on sopimusehtojen kanssa aika heikoilla, jos hän vaatii katumapäälle tullessaan, ettei hänen elämästään saa tehdä esimerkiksi elokuvaa, huomauttaa tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio.
Jos henkilökohtaisiin tietoihin on annetaan pysyvät ja peruuttamattomat käyttöoikeudet, ovat valitusmahdollisuudet perästäpäin varsin rajalliset.
Näin onkin.
- Ymmärtävätkö kuluttajat, että heitä profiloidaan markkinoinnin kohdentamiseksi, Aarnio kysyy.
Itse en kuitenkaan pidä sääntökikkailua ja profilointia kaikkein vastenmielisimpänä piirteenä F-hiekkalaatikossa; sen separoivat sosiaaliset rakenteet edustavat mieluumminkin syvästi vääristynyttä kauniit ja rohkeat -maailmankuvaa. Mutta toki perseestä ovat nämä sopimuksellisetkin kysymykset sekä yleinen urkintamatoalustana toimiminen.
kuva: www.jokikumpu.com
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar