
Liitto ei kannata mielikuvamainonnan kieltämistä tai alkoholimainonnan lisärajoituksia, viestii Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton Liitto muka "harjoittaa vastuullista alkoholimainontaa". Mistähän vastuullisuudesta siellä horistaan?
Panimoliitto ei miellä mitään ongelmia myöskään tuotteidensa ulkomainonnassa, vaikka sokea Reettakin näkee saman kuin Suomen Vanhempainliiton toiminnanjohtaja Tuomas Kurttila: nykyisellä alkoholimainonnalla pyritään vaikuttamaan alle 18-vuotiaisiin.
Voimalla mainoksissa pyritään Kulttilan IL-lausunnon mukaan antamaan alkoholinkäytöstä positiivisia mielikuvia. Annetaan ymmärtää mm., että viinat kuuluvat olennaisena osana sosiaalisiin tilanteisiin. Myönteisen mielikuvan taas on todettu alentavan alkoholinkäytön aloitusikää.
Merkillisiä viinapitoisia esanssilitkuja on mainostettu limuna, ja taas lonkerona harhaanjohtavasti kuin jonain energiajuomana.
Siinäpä sitä, Ranskan malli antaisi vain tuotetiedoille sijan. Ja juuri ne taas saattavat puuttua härmämainoksista kokonaan.
Kuva:ssa 1950-luvun Rex-portteri, jonka tuotetiedoista puuttui yksi olennainen seikka: kyseessä on alkoholijuoma. Olemme palanneet tässä suhteessa vanhaan, tosi asioita hämärtävään käytäntöön mielikuvamainonnassa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar