
Nämnden fällde reklamen för att modellen var extremt smal och det hade betydelse att hon var ung, säger reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig i Aftonbaldet.
Ajattelin, että etiikkaan, eettisyyteen liittyvät ongelmat ovat ohi Hennes & Mauritzilla. Piru, eivät ne olleetkaan, ja myös Suomessa saa H&M saa tilaa, ihan kuin täällä ei olisi omia lastensuojeluviranomaisten laiminlyömiä suvikoposia.
Lastensuojelukysymykset ovat vakava asia, ja muoti on juuttunut noiden elävien luurankojen käyttöön vaateripustimina.
H&M:n mainoskampanja näkyy myös Suomessa: mallien Fei Fei Sunin ja Du Juanin painoindeksit ovat vain 15,9 ja 15,7.
Sairaalloisen alipainon raja on 14,99. Ja kun alkuvuoesta H&M:n 21-vuotias Chanel Iman (kuvassa), jonka painoindeksi on 16,6, hankki yhtiölle kuluttajalautakunnan huomautuksen, H&M kertoi, että jatkossa se välittää vain positiivista ja tervettä naiskuvaa.
Pahenee vain.
Se oli sellainen niin kuin nistin lupaus.
Tiedän, täst´ei kanttaisi keuhkota, jos tuo kausaalisuus anoreksian ja mallivaikutuksen välillä olisi epäselvä. Sitä se ei valitettavasti ole, vaikka sairautena syömishäiriöt ovat toki pelkkää mallioppimista syvempi, vakava fyysis-henkinen häiriö.
Kuvasiteeraus: Demi.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar