Jutun kirjoittaja ei ole ymmärtänyt sitä, että Raamatun sanoma koostuu Jumalan laista ja evankeliumista, jotka pitää osata erottaa toisistaan. Jeesus omien sanojensa mukaan ei tullut kumoamaan lakia, Jumalan antamia käskyjä, vaan täyttämään ne.Aivan, mutta tässä on sellainen pikku seikka: kun laki perustastaan nousevana sisäisenä oivalluksena täytetään, sitä ulkoista käskytystä ei enää pitkään tarvita (sallikaa tämä anglismi).
Etiikka toimii niin, se nojaa suuremmassa määrin puhtaasi järjen käyttöön entisen ulkokohtaisuuden asemesta. Kyseessä on inhimillistymisprosessi.
On merkille pantavaa että uusi raamatunkäännös hämärtää juuri tuota nimenomasta lauserakennetta, koska selvästikään itse asiaa ei ymmärretä UT:n hengessä korkeassa kontekstissaan (tai vielä pahempaa on, jos tietoisesti halutaan kusta vuorisaarnan pienten käskyjen viitoittama moraalinen tie).
Miten ihminen voisi tarvita enää karkeaa lakimoraalia, jos hän on sitoutunut sen aukottomasti täyttävään korkeampaan järjen järjestelmään.
Aivan samoin Buddhan oppi osoittaa kausaaliset lainalaisuudet, joihin etiikka perustuu; se on seuraamusetiikka, kuten vuorisaarnakin, mutta sitä täsmällisemmin ja perustellummin.
Vuorisaarnaa uskikset pitävät jotenkin viitteellisenä, ja omin lupineen symbolisena - ei edes pientenkäskyjen ihanteena johon ihmisen tulisi pyrkiä.
Näin he ampuvat itseään jalkaan, sillä ihanne vastuullisesti tajuttuna ja siihen sitouduttuna vapauttaa voimat tielle itseensä - omantunnon tahdon toteuttamiseen elävässä elämässä.
Ja vasta tämä on elävä kuva uudesta ihmisestä, L. Tolstoi sanoi, joka ei ole miltään despootilta armoa kerjäävä voimaton maanmato.
Uskikset ottavat mieluummin sanatarkasti muinaiset juutalaisopit, joissa tosin esimerkiksi homoseksuaalit minkään "eheytyksen" asemesta käsketään tappaa, mutta ei se mitään. Se on varmaankin sitä armoa ettei heitä salamurhata, vaikka Raamattu selvästi sanoo, että se on palkka kauhistuttavasta teosta.
Raamatun tai minkään muunkaan Kirjan käyttö huumeena ei juuri edistä ymmärrystä sen sisällöstä, vaikka asianomainen olisi riippuvainen tästä ekstaasilähteestään päivittäisannoksiin asti. Usein päinvastoin, joutilasmieli, kuten Dalai Lama tuota kutsuu, alkaa askarrella harhojen ja jonninjoutavien fantasioiden kanssa.
Ps.
en mä pahakseni pistäisi, jos kapinen Kuopion kauppakoulu, mikä se hienolta amk-nimeltään nyt onkaan, muistaisi oppilas Jyrki Reinikkaa. Noilla 70-luvun eväillä sitä on ponnistettu, pitkälle, olosuhteet huomioiden. Heebon nimi kaupungilla muuten oli `opy.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar