
Silminnäkijä käsittelee Jehova-kultin jättäneiden jäsenten kohtaloita.
Oikeuskomiteaksi kutsutun elimen eteen joutuu, esimerkiksi jos jäsentä epäillään esiaviollisesta seksistä, tupakoinnista, homoseksuaalisuudesta, rahapelien pelaamisesta tai syntymäpäivien vietosta mutta totuuskomission kysymykset voivat olla myös erittäin intiimejä, kertoo lahkossa vanhimpiin lukeutunut nelikymppinen Tom-Kristian Heinäaho, nykyisin omana itsenään homoseksuaali.
On autoa että nykyaikana ylipäätään tarvitaan listoja sekä kielletyistä että sallituista asioista. Islamilaisissa valtioissahan koko lainsäädännön rakenne on tässä suhteessa nurinkurinen: laki kertoo, mikä on sallittua, ja muu on kiellettyä ellei erikseen sallita.
Lahkot ovat samassa suhteessa kuin kirkot eksyksissä; ne ovat menettäneet ymmärryksen siitä, mikä tätä kilvoittelua on, mihin sillä pyritään, mihin se johtaa kun ihminen (vapaasta tahdostaan) puhdistuu.
Verestäkin horistaan, mutta ymmärrys sen mysteeriosta on kadonnut lähes kaikista sisäisistä suuntauksistakin.

Tätä on kavahdettu aiheellisesti - ihminen luopuu persoonallisesta elämästään siinä samalla kun itsekkäältä egolta loppuu vähinerin ravinto.
Elämän päämäärät ja usein koko koko ihmiskäsitys muuttuu - yksilö tajuaa tiensä todelliseksi prosessiksi johonkin. Se on on polku jostakin johonkin.
Ehkä hän herää vasta havahduttuaan siihen, että on käynyt läpi tämän latinassa purgatoriumiksi kutsutun puhdistumisen ja maailmasta irtautumisen tien, joka tavallisesti seuraa vasta kuoleman jälkeisiä sielun vaiheita.
Hän siis on vapaa, herännyt johonkin sellaiseen mahdollisuuksien skaalautuvuuteen, jota maailma ei voi tajuta (eikä antaa).
Tosin pienen totuusvoiman tajun poikasen egoismi synnyttää implisiittisesti omista karmallisista syistään: aikamme itsekeskeisyyden viljelyssä, vaikka se myydään elämän oikeana sisältönä, löytyy kulminaatiopiste, jossa egon erillisyys, sen eksistenssin epätyydyttävyys pakottaa meidät havainnoimaan minämme todellisesta minästä erillisenä harhaluontona.

A fresco piece of a baptism from the Catacombs of San Callisto.
Roomassa alkukristillisellä ajalla ymmärrys käsitti puragatoriumin todellisen merkityksen ja ihmisen uudestisyntymisprosessin.
Ylinnä: Hades - muinaiskreikaksi Ἄιδης 'näkymätön'.
Keskellä dadaisdi Hannah Hoch (1889–1978): Cut with the Kitchen Knife Through the First Epoch of the Weimar Beer-Belly Culture, 1919
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar