Mutta mustat teipit McDonald'sien ikkunoissa iskujen jäljiltä kertovat omaa kieltään eettis-järjellisistä ristiriidoista.
Pääkaupunkiseudulta alkaneen tapakulttuurin voidaan odottaa leviävän koko maahan.
Vastaavia liikkeitä ja miekkareita on ollut ennenkin, ja firma, joka ei ole erityisen hyvissä taloudellisissa kantimissa, on joutunut ostamaan turvapaleluja.
Kansavälinen yhtiö ja brändi menee aina siellä missä aika on matalin (mikä on tavallaan osa sen brändiä). Täällä se saastuttaa neliökilometrien alueelta, koska välkky asiakaskuntansa pudottaa moskasisällön syötyään tuotepakkaukset maahan mihin sattuu. Yhteiskunta ja taloyhtiöt maksavat siivouksen.
Äänisaasteen tuottaminen 24h on oma lukunsa. Ei siihenkään lakia löydy.
Mutta anyways.
Mutta ennen muuta ruokana myydyn bioperäisen tuotteen osalta Food Liberation Army -nimeä käyttävä ryhmä vaatii McDonald´silta vastauksia pikaruokayhtiölle esittämiinsä kysymyksiin.
Muuten ryhmä uhkaa teloittaa Ruoholahden McDonald´silta Helsingissä kaappaamansa Ronald McDonald -klovnipatsaan. Tässä
ne kysymykset, aika hyviä:
1. Miksi ette ole avoin tuotteiden valmistusprosesseista ja raaka-aineista?Hyvää, joo. porukka itseteossa ja kiistatta mauton muovinuken teloitusuhkauskuva.
2. Kuinka monta tonnia kierrättämätöntä jätettä tuotatte vuodessa, miksi ette julkaise tätä lukua?
3. Käytättekö toiminnassanne epä(jotain), kuten laittomia siirtolaisia, miksi?
4. Miksi ette kanna vastuuta edustamanne ruokakulttuurin seurauksista?
- Miksi ette pyri toimimaan liikalihavuutta, diabetesta ja niiden seurannaissairauksia ehkäisevällä tavalla?
5. Miksi ette käytä vain eettisesti kestävällä tavalla tuotettua lihaa?
- Eikö mielestänne hyvän, puhtaan ja mahdollisimman lääkevapaan eläimen lihan kasvattaminen ihmisruuaksi, pidä olla kaikkien tavoite? Miksi se ei ole teidän tavoite?
6. Luuletteko, että vain pelkästään omistajien tuottojen maksimointi voi olla tehtävänne?
- Mitä luulette että kävisi, kun rupeaisitte tuottamaan laatua asiakkaille?
7. Olette iso ja globaali toimija, joka tavoittaa merkittävän osan maapallon ihmisistä. Miksi että käytä valtaanne paremman maailman luomiseen, vaan lyhytnäköiseen voiton maksimoimiseen?
- Emme ole yksin, vaan edustamme nopeasti kasvavaa väestön osaa. Olemme muuttaneet kulutustamme nopeasti kohti eettisempää ja laadukkaampaa. On teidän etunne vastata kysymyksiimme julkisesti ja ottaa vastauksiin sisältyvä totuus osaksi oman toimintanne kehittämistä. Vain siten tulette selviytymään tulevaisuudesta. Kuunnelkaa sanomamme ja toimikaa! Me palkitsemme teidät syömällä tulevaisuudessakin hampurilaisianne. Teillä on perjantaihin 11.2.2011 kello 18 asti aikaa vastata meille sähköpostilla: Hiljaisuus tulkitaan kieltäväksi vastaukseksi! Hyvää päivänjatkoa!
Ei just naarata.
1 kommentar:
"1. Miksi ette ole avoin tuotteiden valmistusprosesseista ja raaka-aineista?"
90-luvulla Euroopassa matkatessani huomasin, että McDonald'sin paperisessa tarjotinliinassa kerrottiin eri kielillä eri maissa, miten he käyttävät lähiseudun maataloustuottajien tuotteita tuotteissaan. Kaikkialla paitsi Suomessa. Mahtavatkohan tarkoittaa tätä?
Skicka en kommentar