
Tämä tyhjiöhän on jo - ja fundamentalistisen herännäis- ja kirkolliskristillisyyden synnyttämänä. Ja se seikka on toi, että fundamentalistinen islam toimii vieläkin voimakkaammin kuin tämä tyhjiön jo synnyttänyt karvalakkikristinusko, ja voi sen todellakin pyrkiä täyttämään, jos on tarjolla vain yhteiskuntaa ja sen kehitystä taannuttavia laumauskontoja.
Nämä uskonsuunnat pykivät itsetiedottamien ihmislaumojen suggerointiin, ja valtaan ehdollistamismekanismeilla tarjoamalla halutunlaisen käyttäytymisen palkaksi sopivassa suhteetta pelastusta ja kadotusta.
Dogmatiikassa on eroja, mutta käytännössä näissä henkisen sitomisen järjestelmissä puhutaan samoista asioista eri nimillä.
Lahkokultit eivät lopulta onnistu palauttamaan heille mieluista keskiajan elämänymmärrystä, koska lopputulos on monikulttuurisuus synteesi, jossa ymmärrys yksilöiden tasolla laajenee.
Ja jo siksi, että pakolaisemme lähinnä pakenevat länteen islamia keppihevosenaan käyttäviä fundamentalistisia hirmuhallituksia osaltaan kertoo, että he kaipaavat lissää vapautta, ihmisarvoa, oikeutta ja aitoa solidaarisuutta - uusien kahleiden asemesta.
Materialistinen agnostismi, jota fundat toisella kädellään tukevat, synnyttää tyhjyyden, jota itämainen ihminen ei koe aivan samoin. Useimmiten nykyihmisen maailmassa he kulkevat ohi monista angstien ansoista, jotka täällä ovat perustaltaan lähinnä hyvinvoinnin pahoinvointia.
Lääkäri Räsänen tietää nyt jotain sellaista, että meidän on pidettävä huolta omasta arvoperustasta ja kristillisestä kulttuuriperinnöstä. Se on paras lääke tässä tilanteessa. Arvoperusta on erittäin sekava, ja sen tuli antaa pluraalisesti muotoutua ymmärtämään jokaisen filosofian ja uskonnon ydinajatuksia. Kulttuuripluralismi idea on alakulttuureista muodostuvaa vapaa ja rikas monikulttuurisuus, jossa ihmiset voivat suuntautua tahtonsa mukaan, ja henkiset liikkeet ikään kuin toimia kysynnän ja tarjonnan ehdoilla vapaudessa, jonka, uskonnonvapauden, tietenkin tulee olla perustuslaillinen oikeus.
Kun mennään riittävän kauas kristinuskon historiassa tämä vapaa premissi tuleekin vastaan - aivan luonnostaan.
Koska vapautuneella ihmisellä ei ole mitään menetettävä, eikä häneltä mitään voida ottaa pois.
Ampua voidaan, ei muuta, sanoi Pekka Ervast, erämaaisäin tienjatkaja viime vuosisadalta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar