Ongelma on siinä, että uskaltaa astua sen kynnyksen yli, että jos minä en täytäkään tehtäväkirjoja tai jos mä en nyt teekään kaikkea mitä opettajan oppaassa sanotaan. Vaan uskaltaa katsoa, että mitä se opsi sanoo, mitä kokemukseni opettajana sanoo ja mitä minun luokantuntemus sanoo. Ja luottaa siihen. Se mitä opetusohjelmassa sanotaan, se täytyy toteuttaa ja oppilaille opettaa.Tuumii ope.
Muinaisessa Neuvostoliitossa testattiin kaikki mahdolliset pedagosiset metodit, tämän suuntaisetkin lähestymistavat. Lopullinen oli synteesi.
Suomessa on ollut jäykkää. Johannes Virolainen sääti steinerkoululain, ja sitten on ollut aika hiljaista, lukuun ottamatta vajavaa regressiota kun ministeri Hannes Manninen runnoin Suomeen kymmenkunta kreationistista opinahjoa täysmääräisen valtiontuen piiriin.
Opetussuunnitelma mahdollistaa hyvinkin joustavan opetuksen, usein kuitenkin kangistutaan vanhoihin tapoihin.
Opetussuunnitelmaa ei ole luettu niin kuin se on kirjoitettu, vaan on enemmän katsottu mitkä ovat opetettavat sisällöt ja sitten opetettu samalla tavalla kuin on itse koulua käyty. Yhteiskunta on kuitenkin muuttunut aika hurjasti ja muuttuu todella nopeaa vauhtia. Tänä päivänä on ehkä tärkeämpää opettaa lapsille keinoja selviytyä täällä elämässä kuin niitä yksittäisiä pieniä sisältöjä.Kokkolaissa todettiin, että oppimishäiriöt ovat vähentyneet luokassa, kouluviihtyisyys on parantunut eikä järjestyshäiriöitäkään ole ollut.
Tossa koulussa käy ulkopuolisia asiantuntijoita luennoimassa omasta alastaan, kertovat, koulun ulkopuolelle suuntautuvista vierailuista on tullut arkipäivää: "Uusi menetelmä kaivaa lapsista lahjakkuuden esille."
Ohoh,
Ja: metsäretkellä voi loistaa se, joka ei luokassa tahdo pärjätä. Näin wanha ystäväni luonnontieteen systematiikan professori taisi sanoa myös univertaansa peruskurssilaisista.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar