Tsekatkaa Rooman yliopisto ensimmäisen naisopiskelijan Maria Montessorin elämä. YleTeemalla to 31.12.2009 klo 19:00 - 20:35, 1/2.
Yhdessä osassa nähtävässä sarjassa Maria Montessorin elämä - Maria Montessori: una vita per i bambini. Siinä kerrotaan, miten psykiatrian luennolla 1890-luvuilla Maria oivalsi perusluontoisen tehtävänsä. Hän ryhtyi paneutumaan mielen saloihin, ja soveltamaan oppimaansa erityisesti vaativien lasten opettamiseen.
Väistämättömästi Mussolinin ja fasistisen yhteiskuntajärjestelmän kanssa törmäyskurssille ajautumisen myötä Montessori joutui lähtemään maanpakoon. Toisen maailmansodan hän viettikin Intiassa kehittäin pedagogista ajatteluaan.
Fasismin vihollinen numero yksi olivat pedagogiset järjestelmät jotka tuottavat itsenäiseen mielipiteenmuodostamiseen, antimanipuloitavuuteen ja luovaan ajatteluun yltäviä kansalaisia.
Valtaa tavoitelleen natsi-Saksan mustalla listalla komeili ylinnä tohtori Rudolf Steiner.
Tästä muuten juuri räpsäytinkin: Stanley Milgram mittasi 1960-luvulla lähinnä auktoriteetin voimaa yli yksilön oman (vähäisen) arviointi- ja itsemääräämiskyvyn. Tottelevaisuus tarkoittaa sokeaa vastuunsiirtoa käskyttäjälle, mihin makrona kasvatus ja uskollisuusvalat yhteiskunnassa tosin tähtäävätkin, eli abstraktiin yhteiseen mieleen.
Taas yksilöiden manipuloimattomuus, siksi fasismi muuten ei sietänyt alkuunkaan Montessoria tai Steineria, murtaisi itsestään tämän idean "joukosta, joka toimii kuin yksi mieli", esimerkiksi kuolemanpartiona tai muuna murha-armeijana.
Eritoten Steinerin elämäntyöhön on kohdistunut valava sitä vääristävä paine.
Kun miestä ei eläessään yrityksestä huolimatta saatu hengiltä tuli suunnitelma b:n vuoro: kovettaa ja dogmatisoida elottomaksi kaikki henkinen perintönsä.
Se on separoimaton kokonaisuus, josta ei voi ottaa jotain hedelmää puusta, ja ikään kuin jättää juuret huomiotta. Tätä virheajattelua Steiner juuri aikanaan kritisoi (kats. mm. Steiner, esitelmä Zürichissä 10.10.1916). Nyt tapaamme sen hänen nimeään kantavassa järjestelmässä.
Vastoin useiden steinerpedagogiikan edustajien näkemyksiä, steinerpedagogiikan
metodisuutta ei voida pitää irrallisena ja steinerpedagogiikan ulkopuolella sovellettavissa olevana osana, koska se liittyy kiinteästi antroposofiseen maailmankatsomukseen, sanoo Tarja Ehnqvist.
Olen tuosta samaa mieltä, kuin Ehnqvist väitöskirjassaan Miten antroposofia ilmenee steinerpedagogiikassa? Tosin lipsuminen tässä kysymyksessä alkoi opettajapuolella jo Steinerin eläessä.
Ehnqvistin analysoimassa OPS-teksteissä metodisuus osoittautui opettajan kyvyksi etsiä, löytää ja välittää oikeanlaisia kasvuvirikkeitä oppilailleen. Ideaalisti toteutuessaan tämä kyky vaatii henkisen havainnoinnin kykyjä.
Akateeminen käsitys mielestä on pinnallistunut ja atomisoitunut Montessorin ja Steinerin ajoista. Tämä regressiivinen suuntaus riivaa montaa tieteenalaa.
En niin tiedä Motessorista, vesittynyt tietenkin, mutta tapaus Steinerin kohdalla osittain voi steinerkouluista puhua Steinerin ajattelun dogmatisoituna irvikuvana, jossa voi esiintyä jopa pakkoa. Muttei niinkään, etteikö tässä oppimismallissa täysin materialistispohjaisella kouludidaktiikalla olisi vieläkin opittavaa.
On, steinerpedagogiikan työskentelytavoissa, muu muassa taideaineissa toimii jotakin alkuperäisestä Waldorf-koulun ideasta.
Silti monet tämän pedagogian hienoudet ovat jähmettyneet eräänalaisiksi poppakonsteiksi, joita, temppuja toistamalla tapahtuu pian peräti ihmeellinen henkevöityminen. Ei se niin mene, tai oikeasti joku eurytmiä voi kyllä johtaa minän kovettumiseen tai esimerkiksi shakrojen hallitsemattomaan toimintaan, ja psykoosiin.
Olen tavannut neljällä vuosikymmenellä lukuisia (steinerkouluissa pakollista) eurytmiaa inhoavia ja vihaavia lapsia. Bonuksena eräs, joka kertoi harjoitusten sekoittavan hänen päätään. Yksi toinen näistä kohtaamistani eurytmian vihaajista on nyt äärikansallismielinen hihhuloija.
Ai, miksi näin? koska henkisiä harjoituksia ajetaan jonkin kyseenalaisen joogaharjoituksen tapaan tiedottomasti; nuoret ihmiset evät itse tiedä, missä ovat mukana ja mihin mikin harjoitustoiminta tähtää.
Opetussuunnitelmasta tästä ei ole suoraa sanaakaan, kuinka voisikaan, sillä steineropet itsekään eivät useimmiten tiedä, mitä ja miksi tekevät.
Esimerkiksi Montessorin kasvatusfilosofian sisäistäminen voisi avata mahdollisuuksia tutkia ihmistä, hänen eri piirteidensä ja ominaisuuksiensa avulla, mikä juuri tälle lapselle itselleen kenties voisi sopia?
Mistä sen muuten tietää, että tämä harjoitus tai tuo tehtävä nyt sopii juuri kulloisllekin ihmiselle? Sen tietää siitä, että yksilössä herää kipinä ja hän aidosti onnistuu asiasta. Esimerkiksi rytmiset harjoitukset kuuluvat aika universaalisti tiettyyn ikään, ja lapsi keksii niitä helposti itsekin.
Ja kuten Steiner itse sanoi, että hänen korkein tavoitteensa on, (Albert Schweitzerille kertoman mukaan), että tulevat ihmiset ajattelevat omilla avoillaan, ja tulevat itsestään tietoisiksi muun muassa hänen Steinerin välittämien virikkeiden avulla.
post scriptum.
Hollywood-syndromaa (rh 29.12.2009 12:58) hellitään länsimaissa - se ei ole edes oikea sairausluokitus.
Mutta myös Kiinassa on yhä enemmän näitä ihmisiä, jotka tekevät luvatuista sekunneista julkisuudessa ihan mitä tahansa, ihan mitä tahansa.
Taulupiirros 1: Rudolf Steiner, 'The realm of the Angeloi 3' August 1924.
2: Imagination – Inspiration – Intuition 20.3.1920
- kanava totuudenetsintään ihmisestä ja maailmasta. jäikö jotain olennaista vielä sanomatta?
- Kanal för att hitta sanningen från mannen och världen. finns det någonsin att säga?
- Seeking truth from facts.
Жизнь в глубже!
Here we go
All band: Me, myself, I and Heikki (the bass player gets a job), we´ll take some gigs sometimes in clubs and other good places.
We ´re playing, `couse we like it. The subscription from here.
(Next gig 29.6.2011 - Get your ass at K-Klubi)
Next gig: 28.7 - Hiili, Aurinkoterassi). My regards.
Get your ass at Resistori-Klubi:
Next gig: 29.9.2011 .. .. !
Next gig 1.5 at Kuopio Market Square at 14.00.
Next gig playing for Save the Rupla, 28.7.12 at Piispanpuisto (at Bishop´s Park of Kuopio).
Now: I´m gonna present some of my texts in three languages with simple accompaniment at next TEXTfirst night.
Get your ass at Henry´s pub 15.1.2013 at 22h, for my please,..and the new gig: April 16nd.
I will get my ass and quitar to Lekkeri 13.4.2013 @ Helmi's birthday party with streetpunk.
the next time you will see me in Kuopio will be 26th May 2013. there comes a gig ... at Pushkin's statue to start at 12:00.
Next gig playing for Save the Rupla, 23th November 2013 at Rupla. Starts at 14:00 -> Get your ass on there where occurs!
Nästa min spelning ska finnas på Nykterhetshuset 2014/12/04 (kl 11:00) i Kuopio. Hör du, som nya arbetarklassmusik, några bra låtar.
The Next gigwill be May 1, 2014 on Kuopio Market Square's stage at 9.00.
.. and you will also see me in Kuopio on the gig-stage at the lake of Valkeinen about at fourteen May 1, 2014.
Påhemmagården på onsdag, den 28:e dagen kl 21 i denna månad ->
Ro sitt röv hit och se: The Old Union Band.
The solo-gig on the Kuopio's VR-Magazine at 8/08/2015 Saturday. There will be some kind of antifascist theme. Get your ass there at 19:00. The next gig at same place at 29/8/
den spelningen på Kuopios marknadstorget den lördag, 12 september (2015) klockan 11 framåt.
det kommer att finnas upproret nu!
Live at BilliardCenter oct 30, 2015. The FridayBand.
På scenen 6 augusti `16 på Peräniemenkasino i Kuopio.
We ´re playing, `couse we like it. The subscription from here.
(Ne
N
Ge
Ne
Ne
Now: I´m gonna present some of my texts in three languages with simple accompaniment at next TEXTfirst night.
Get your ass at Henry´s pub
I w
th
Ne
N
The Next gig
.. and you will also see me in Kuopio on the gig-stage at the lake of Valkeinen about at fourte
På
Ro sitt röv hit och s
The solo-gig on the Kuopio's VR-Ma
den spelningen på Kuo
det kommer att
Li
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar