Men få av oss vet vad ordet globaliserad faktiskt innebär, eller ännu viktigare, hur det påverkar våra liv (?)
Det kan inte vara en tillfällighet, därföt att social sjukdomen har en djup negativ inverkan på vår kultur i dagens samhället.
jag tycker om att det finns en typisk till eksempel:
Svensk Mikael Persbrandt uttryckte oro för sin karriär när polisen grep honom för knarkbrott. Nu kan hans Hollywood-debut vara i fara.
Så sade han då till polisen med Aftonbladet:
Jag älskar kola (kokain) och rånare, det bara är så. Du kommer sabba för min kommande film om du gör det här.Han är helvete sjuk i huvudet.
Och jag ännu funrera att vad i helvete kan han säga något sådant?
Helvetet förekommer ju även i svordomar såsom i den svenska besvärjelsen: far åt helvete.
Visa mig vad helvetet är, frågade en buddhistisk munken. I den buddhistiska läran pratat man inte om ett helvete lika soma plats. Helvette är vårt eget helvete, det finns inom oss om vi tillåter det.
Nietzsche sågar enhistorisk ironi i långt som den kristna kyrkan framkallade i antitetisk opposition till evangeliet och evangeliet av tidig sortkristendomen.
Det fanns två världar för lärare av evangelium glada tidings.
Den verkliga riktiga världen är ett inre erfar av hjärtan som all saker är i transfigured, eternalized och görade perfekt blessedly.
Den påtagliga världen, är emellertid endast en samling av psykologiska symboler, tecken och metaforer. För att vi själva fortfarande försöker profitera på vår sammankoppling. Istället för att korrigera vår användning av egoismen kommer vi bara att öka den.
Egoism är den stora frågan i dag och i framtiden. Det kommer alltid att vara en fråga om att bekämpa den egoism som finns hos stora delar av mänskligheten, sade Nietzsche.
Annars kommer det att bli en fråga om djungelns lag, som morgondagens människor har att leva med. Den starke tar allt utan hänsyn och altruism till de svaga i samhället.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar