Jos puhumme nyt siitä, mitä dharma on ja mitä se ei ole. Myös ei-dharma voi olla neutraali teko, mutta useimmiten se on jotain, mikä tehdään kielteisellä motivaatiolla ja sen tähden tulos sellaisesta teosta on hyvin kielteinen.
"Otetaan yksinkertainen esimerkki: teen keittäminen. Teko sinänsä ei ole hyvä eikä huono. Dharman mukaista on tehdä teetä kaikille, ja toivoa, ettei kukaan olisi janoinen. Dharman vastaista on ajatella vain itseään. Kun teetä keitetään, samalla kun sitä tekee itselleen, voi tehdä muillekin, vaiva on sunnilleen yhtä suuri. On keitettävä vettä joka tapauksessa. Kun keittää sitä muille, kaikki hyötyvät ja itsellekin tulee iloinen mieli. Jos ajattelee pelkästään itseään, ylimääräinen vesi heitetään pois ja niin tuhlataan sekä vettä että sähköä."Yleensä dharmaa pidetään jonakin arjesta täysin erillään olevana asiana. Jos tulee dharman piiriin ja ajattelee niin, alkaa tuntea syyllisyyttä [ts. häpeää, -rh, huom.].
On myös totta, että dharma aiheuttaa muutoksen ihmisen ajattelussa, mutta ei välttämättä käytöksessä. Dharmalla tarkoitetaan myönteistä ajattelua, siinä kaikki. Sen myötä teotkin muuttuvat hyviksi. Tekoja ei tarvitse muuttaa erikseen, huomauttaa Akong Tulku Rinpoche, voi näin jatkaa elämäänsä sellaisena kuin se on. Hyvänä dharmanharjoittajana oleminen merkitsee asennetta.
Kysymys: Eikö ole niin, että on rakastettava itseään voidakseen rakastaa muita?
Rinpoche: Luulisin, että jos rakastat muita, opit rakastamaan itseäsi sen myötä.
Kuva: Akong Tulku Rinpoche varjon suojassa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar