"Molemminpuolista hyökkäilyä hedelmällisempää olisi toisen kuunteleminen ja oppiminen. Kirkon tulisi olla kiinnostunut siitä, että Jumalharha on saanut paljon lukijoita; se on ollut monin paikoin huikea myyntimenestys. Jumalharha tuntuu vetoavan erityisesti luonnontieteellisesti suuntautuneisiin nuoriin miehiin. Tutkimusten mukaan he ovat kirkosta eroajien kärkijoukkoa. Kirkossa tulisi ottaa ehkä vakavammin se, että uskosta pitäisi kyetä puhumaan myös siten, että se antaisi tyydyttäviä vastauksia ihmisen ymmärrykselle. Kristinusko on myös niitä varten, jotka kysyvät ”miksi”-kysymyksiä ja ovat uteliaita elämän salaisuuksien äärellä."Näin muuten pelkää piispa Eero Huovinen Kanava nro 9/2008.
Tässä esitetään tiedon mahdollisuuus kuin uutena nähtävästi ulkoisen pakon edessä, kuten edellä ilmenee R. Dawkinsin pelossa. Voi olla (todella aiheellinen pelko), mutta sävy myös on uusi. Vaarallisista harhaopeista jäi tuskin häivääkään enää.
Itse arvioin, että kristinuskon tiedolliset traditiot - joita vastaan isketään kahdelta puolelta - tulevat osallistumaan tähän keskusteluun omalla panoksellaan.
Se miksi näin ei ole jo käynyt, onkin taas hieman mielenkiintoisempi kysymys.
Itse arvioin, että 100 - 150 vuoden takaisten edelläkävijöiden yli ei ole vielä käyty; heitä ei voida ikään kuin verifioida uusilla henkisillä tutkimuksilla.
Tämä on mielekiintoinen kysymys - yhteisöt ovat joko harhaantuneet shakrojen puoskarointeihin ja tai muuttuneet puukstaavin kuolettamiksi puupökkelöiksi. Tietenkin joku niistä tekee poikkeuksen, mutta se ei riitä.
Nyt olisi aika.
Huovinen väittää, että modernin ateismin juuret ovat Ranskan vallankumouksessa ja sen ateismikokeiluissa. On se nyt vähän vanhempaa perua. Kuitenkin on totta, että vasta Ludwig Feuerbachin ja Karl Marxin kaltaisten filosofisten nerojen julkaisujen seurauksena ateismia alettiin laajemmin pitää varteenotettavana ajattelumuotona.
7 kommentarer:
jumala on ateisti siinä mielessä, että hän hän tietää kuka hän on
Tässä sit lisää "Johtaako tiede ateismiin?"
11.2. klo 17 Kuopion Mediteknian auditoriossa Tapio Puolimatka ja Markku Myllykangas (Myllärillä vain kommenttipuheenvuoro).
Näkyy kritiikkiä skpepoja vastaan, tiäl:
http://www.radikaali.net/foorumi/aihe/1577
Haluaisin kuulla sitä tuolla.
Mun mielestä taas kehäpäätelmät ovat määrätyllä tavalla vastaansanomattomia, ja siksi ei voida vaati keskustelua niiden umpioiden kanssa.
minä en ajattele etteikö ajattelu kehittyisi, mutta jos jumalalla tosiaan oli aikomus kertoa meille itsestään enemmän, eikö hän olisi tehnyt sitä.
demokratiassa tieto kulkee
Minätietoisuuden kehittyminen edelyttää suht´täydellistä erillisyyden kokemusta, josta ei hevillä ole paluuta vanhaan atavistiseen jumalasuhteeseen, imo.
(vaikka monet sitä yrittävät).
Kosminen angsti johtaa kylläkin implisiittisistä syistä etsintään, mutta tämä suhde henkiseen on toisenlainen - tavallaan teosofian perusta; henkistynyt olento näkee kaikkien filosofioiden ja uskontojen tarkoituksen omana aikanaanm omassa kulttuurissaan.
Voisin sanoa, että minä kehitykseni jollain lailla täydellistyi, siitä tuli ympyrä tai joku soikio..hm, kun aloin (kuvitella) keskustelevani tuonpuoleisen kanssa:)
en paljon seuraa uskontojen kehitystä paitsi historiassa. tykkään jacques valleesta
Okei,
mä olen ja pysyn akateemisena - ja vastaan kuitenkin lopulta siitä kontekstista.
Kysytään mm. seuraavaa:
piste-piste-piste oli lisännyt kommentin tekstiini "Uskokee pois": kuoleeko seksuaalisuus sitten joskus.
(?)
Teoria seksuaalisuuden, siis libidon sublimoitumisesta henkiseksi energiaksi on empiirisesti testattavissa. Eli kyllä. Jo boddhisitva (uuden vihkimystien kolmas initiaatio) on periaatteessa täysin vapaa pakon kaltaisista tyydyttävistä tarpeista. Eli kyllä.
ninni on lisännyt kommentin tekstiin "Päivän epistola: yksiulotteinen maailmanselitys ti...": Uskallatko kertoa kokemuksistasi?
Vain jos siitä on nimenomaisesti jollekulle hyötyä; ongelma on kieli, joka ei niin vain välitä "kokemuksia". Käytän itse välineenä taidetta.
ajattelinpa tänään samaa, lopulta taide on sallittu
mutta koska sanojakin on..eikä kaikkea tarvitse sanoa kiertoteitse
eero oli tutorini. tuskinpa enää olisi. mutta julkiset kyyneleet sentään ovat hauskoja
Skicka en kommentar