Mutta mikään ei kuitenkaan ole yksinkertaisempaa kuin näiden kahden erottaminen, sanoo Jan van Rijckenborgh, ja lisää:
Kun käytät minääsi saavuttaaksesi jotakin, et käytä ainoastaan ajatteluasi vaan myös tahtoasi ja voimakasta haluasi. Kun pyrit johonkin, selittää Rijckenborgh, minäsi halusta, koko dialektinen elimistösi joutuu liikekannalle.
Minäsi ei pelkästään halua, vaan myös panee sinut ajattelemaan ja tahtomaan prosessia.Halun, tahdon ja ajattelun kolmikko aktivoi hypofyysin hormonifluidumin (pimeän aineen), minkä seurauksena koko prosessi tai osa siitä käynnistyy. Prosessi on usein osin okkulttinen ja johtaa kielteiseen, egoistiseen kehitykseen.
Jalostuakseen okkultistin on pidettävä jalat tukevasti maassa, mutta hänen polkunsa on joka tapauksessa äärettömän vaarallinen. Vain yksi kymmenestätuhannesta salatieteiden kokelaasta onnistuu, loput vajoavat täysin kielteiseen okkultismiin ja monenlaisiin perversioihin.Sinänsä mielenkiintoista, sanon sen nyt, kaikki tietämäni New Age -kultit, etunenässä Michael Fikaris -nimisen gurun seuraajat, joita oli suomessakin, nojaavat puhtaasti minäkeskiseen järjestelmään - tämä käy ilmi mm. Fikariksen kirjoista: jos tahdot todella urheiluautoa, saat sen - ja näin muodoin ko. oppi toimii mitä selväpiirteisemmin gnosista vastaan, vaikka epistemologia toki voi esiintyä ymmärtävänä, ja jotain korulauseita vuorisaarnasta tms. käyttääkin.
Taas luterilaisen kirkon suorastaan säälittävän epäanalyyttisissä harhaoppia-nipuissa nämä kaksi henkisyyden suuntausta, aito gnostilaisuus ja synkronistinen new age, ovat kuitenkin samassa kategoriassa.
Järjen arvostelemiseen tarvitaan järkeä, ja henkistä näkökykyä, jos mitään nyt enää tarvitsee arvostella, kun annamme ymmärryksen relativistiselle virralle vapauden. Jokaiselle omansa, ja tarpeensa mukaan.
Eipä silti, tuo arvio oppilaan onnistumisprosentista, tiellä tilaan jossa egosta vapautunut mieli todella tervehtyy, ei ole kaukana Madame Blavatskyn (1831-1891) vastaavasta arviosta, (josta löytyy mm. P. Ervastin siteeraus).
Se on sääli, sillä olen myös nähnyt tuon kaiken tapahtuvan, ja arviot ovat valideja. Pieni lohdutuksen sana viikonvaiheeksi - tästä se meno tuskin enää pahenee.
En tiedä, tiesivätkö edelläkävijät, millaisiksi maailman yksilön mieltä harhauttavat voimat vielä kasvavat.
Ilmeisesti ei aivan, koska esimerkiksi Rudolf Steiner esitti (Viides evankeliumi -esitelmät) aika napakkaa näkemystä tätä kataarista perimälinjaa edustavaa gnostisismia vastaan - sehän eristää maailman harhavoimat itsestään (josta taas vastavuoroisesti muu ihmiskunta maksaa laskun). Kuitenkin näen tuon, että tässä yhdessä ruusuristiliikkeen haaran koulussa, länsimaissa, oppilaan henkinen kohoaminen ytimen kautta korkeuksiin on ollut mahdollista.
Suorat sitaatit: Jan van Rijckenborgh, Gnosiksen ajankohtainen ilmennys, V osan 3. luku.
Maalaus alla: Edgar Degas (1834 – 1917).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar