å dyr är nya Saabe
Den första Saab 9-3 Aero Sedan som rullar ut från fabriken i Trollhättan på måndagen har hittills kostat ägarna cirka 3 miljarder kronor att tillverka, enligt Dagens Industri, papperstidningens uppskattning.
Den Saab 9-3 Aero Sedan som nu produceras är i stort sett likadan som den gamla. Interiören är oförändrad, liksom exteriören. Enligt uppgift från den vanligtvis välinformerade bilsajten Saabs United går dock inte motorn på bränslet E85 utan bara bensin. Dessutom lär den ha ett helt nytt navigationssystem.
De cirka 250 bilbyggare som producerar dagens bil har arbetat med den en hel vecka. De har arbetat i ett lågt tempo där noggrannhet prioriterats och bilen bör ha god kvalitet.
Vi har nu slutfört alla avtal med leverantörerna men takten i produktionen kommer att fortsätta vara låg,säger Mikael Östlund presschef för Nevs till Di (Nevs = National Electric Vehicles).
Kai Johan Jiangs bolag National Modern Holding har betalat cirka 1,8 miljarder kronor för Saab-fabrikens tillgångar. Då inkluderas patenträttigheter för Saab 9-3, Phoenix-arkitekturen och varumärket Saab. Dessutom fastighetsbolaget Automobile Property.
Förra året slutade med 100 Mkr i förlust och i år räknar de med cirka 600 Mkr i förlust. Delägarna Qingdao Invest har betalat hundratals miljoner kronor i förskott för bilar och ägarna står också för en nödvändig kapitalreserv för att driva verksamheten.
Sammanlagt handlar det alltså om minst 3 miljarder kronor. Möjligheten att få tillbaka kapitalet genom att tillverka tusentals bilar per år ingår inte i beräkningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar