Huomion arvoinen tukijamielipide, ja näin myös johtopäätös.
Opetussuunnitelma seuraava päivitys kuitenkin on luvassa vasta vuonna 2011.
Yksittäisten tietojen sijasta koulussa tulisi keskittyä myös erilaisten taitojen opettamiseen. Opetusmenetelmät voivat olla tuoreita, mutta opetussuunnitelma jankkaa vanhanaikaisesti tietoa ja suoritusta korostavaa oppimistapaa, summaa Erja Vitikan Helsingin yliopiston väitöstutkimus.
Vitikka analysoi väitöstutkimustaan varten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet vuosilta 1994 ja 2004.
Hän korostaa myös luokan ulkopuolelle suuntautuvaa opetusta: luonnon, lähiympäristön, museoiden ja kirjastojen hyödyntämistä. Sitä on avoin pedagogiikka:
.... koulun ulkopuolisten oppimisympäristöjen hyödyntämisen, oppilaiden kokemusten huomioimisen, opiskelun joustavuuden ja yksilöllisten painotusten myötä. Tutkimus avaa opetussuunnitelman kokonaisuutta uudesta näkökulmasta: tulosten valossa on mahdollista rakentaa näkemystä opetussuunnitelman sisällöllisestä ja pedagogisesta kehittämisestä. Keskeiset näkökulmat liittyvät tällöin teemakohtaisten tavoitteiden asettamiseen sisällöllisen kehittämisen lähtökohdaksi, opetussuunnitelman pedagogiseen strukturointiin oppimisprosessin lähtökohdista sekä opetussuunnitelman sisällön ja pedagogiikan välisten yhteyksien tiivistämiseen tarkoituksenmukaisella tavalla.Ilokseni panin merkille, että steinerlukiomme on ekologialeirillä Kolilla kolme päivää.
Muuten: myös akateemisessa tutkimuksessa voitaisiin puuttua dogmatismiin, joka toimii usein ymmärrystä, järjellisen ymmärryksen kehittymistä vastaan. Ei kai uskonto - ainakaan enää pitkään - voi olla jokin merkillinen tosi elämästä eristetty saareke, jota ei koske lainkaan muut oppiaineet ja opetuksen (uudet) periaatteet?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar