Teinit ovat huomanneet lainsäädännön porsaanreiän, sillä Suomen elintarvikelaki ei kiellä alle 18-vuotiasta ostamasta alle 2,9 prosenttia sisältäviä juomia. Näin muka alkoholittomille juomille ei ole myöskään säädetty ostorajoituksia.
Vaikka jopa 2,8 prosenttisen juoman myyminen alaikäiselle ei ole lainvastaista, usea kauppa näkee parhaaksi pitää nollatoleranssin asiassa, kertoo Kaleva.plus.
Luulisi tosiaan, että tämä on lastensuojelukysymys, eikä vain valveutuneiden kansalaisten ja kauppiaiden varassa.
Alkoholimäärä jota muuan korkeamoraalinen panimo säännöstelee siideriinsä maksimin, riittää miten vain alaikäisen juovuttamisen.
Se riittää myös siihen, että aikuinen saa pidettyä valmiin kännin päällä, ja siideri, kun laki sallii, on myynnissä ympäri vuorokauden. Rohjahtaa siitä aamuyön- ja aamuvarhaisen myynnistä jotakin panimon kassaan, riutuvat, kun samalla keskiolut sixpackeja-täytyy myydä polkuhintaan R-kioskeissa uusia suurkuluttajia kasvatettaessa.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausunnossaan:
”Nykyään yhä useammin alkoholisoidutaan nimenomaan miedoilla juomilla ja niiden käytöstä syntyy myös suurin osa terveyshaitoista. Olut, siideri ja miedot viinit ovat lisäksi nuorten suosimia päihteitä.”Vuoden 1995 alussa voimaan tullut alkoholilain lievennys aloitti tämän siideribuumin. Tuolloin enintään 4,7 tilavuusprosenttia alkoholia sisältävät siiderit tulivat vähittäiskauppojen hyllyille, kioskeihin ja keskiolutravintoloihin, kun aiemmin noudatettiin ykkösoluen vahvuusrajaa.
Samalla siideri alkoi saada ystäviä entistä laajemmasta kuluttajajoukosta.
Alkoholiveron lasku v. 2004 sitten näkyikin suoraan väkivaltatilastoissa. Yli 80 prosenttia henkirikosten tekijöistä ja kaksi kolmasosaa pahoinpitelijöistä on tekohetkellä ollut syvässä humalatilassa.
Kuva: oikeasti alkoholiton juoma on yhä kallista tai kalliimpaa kuin raskaasti alkoholillinen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar