En tiedä, mitä rikollisjärjestö tekee ilman rikoksia, kun ”kaikki huume- ja väkivaltarikokset lopetetaan välittömästi”, mutta Johansson on mielenkiintoinen tapaus. Näin hänestä pienen vilahduksen televisiossa jonkun murhaoikeudenkäynnin yhteydessä, ja ihmettelin näkemääni, miehellä oli tunteita, rakkautta. Jäi mieleen.
Tämä uskon/armonprosessi oli nähtävästi jo alkanut. Tai se on alkanut, Johanssonin omin sanoin, jalostetun luontaistuotteen, kokaiinin avulla. Kokaa Johansson veti ”juhlapyhinä”. Transsendentti, jonne murtaudutaan kemian avulla, on suht´ arvaamaton.
Säännöt kieltävät nyt tappamisen, kaiken koston ja muut väkivallanteot. Tästä lähtien ei enää henkirikoksia ja huumeita, Minä määrään.Kahden uuden murhatunnustuksen jälkeen mies syrjäytettiin tämän perustamansa rikollisjärjestö NBK:n johdosta, ja hänet siirrettiin vankilassa turvaosastolle.
Tuo järjestö oli suunniteltu Niuanniemessä lukkojen takana, elokuvamallien pohjalta, mutta toimiihan se silti. Tällaista rikollisorganisaatioiden syntyä tyhjästä ei voitu ennustaa, paitsi jotkut, kuten Freddy Heimsch, joka näki näiden raskaiden sielujen inkarnoitumisen kolmisen kymmentä vuotta sitten, ja kertoi tulevasta.
Mutta yhtä yllättävää kuin syöksyminen organisoituun raakuuteen, on kääntyminen siitä pois.
Mielenkiintoista on intuitio ja purgatorium, joka saa hätäänsä heränneen ihmisen muuttamaan elämiensä suuntaa. Olemme ihmiskuntana vasta jättämässä tuon tavan toimia väkivallan ehdoilla. Johansson on oikeassa, ettei ole vielä liian myöhäistä oppia ihmisyyden läksyä, ja se eritoten koskee häntä itseään ja hänen kaltaisiaan.
Kyseessä on elämän laadullinen tekijä – uskonkokemuksen prosessia ei liioin tunneta kuin täysin subjektiivisena tapahtumana omassa kategoriassaan, millä lokerolla tämä kuitataankin.
Armonkokemus on ontologinen elementti, ja seurausta kun ihminen antaa itselleen anteeksi. Tietenkin hän kärsii vielä monin tavoin teoistaan. Mutta sisäisyyden muutosta, jos se on todellinen, ei ihmiseltä voi pois ottaa.
On kuitenkin nähtävissä kaikkialla, kaikissa eettisissä uskonnoissa säännönmukaisia piirteitä. Kristinusko ei ole mikään erillinen saareke kuin eksoteerisen dogmatiikkansa osalta. Eettisten uskontojen eksoteeriset, eli yleiset muodot nyt tietty ovat mitä ovat, symbolisia tunnisteita.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar