Kalervo Palsa, Deliverance, 1978 |
Det hävdar Tore Strandvik som är professor i marknadsföring vid Hanken.
Här särskilt gäller finlandssvenska tidningar eftersom de har svårt att få reklamintäkterna att räcka till.
De kräver betalarer?
Men hur?
När nyheterna är samma som på TV-kanalers hemsidor.
Folket dessutom har vant sig vid att läsa webbnyheter gratis.
Men tidningshusen som börjar ta betalt på nätet måste också satsa på att förbättra sitt innehåll på nätet – annars tappar de många läsare, tror han.
De finlandssvenska medierna har ett litet underlag. Företagen som gör kalkyler kring hur många når man så är kanske inte beredda att betala.
Detta är förståeligt, men jag kan säga att inte kommer att fungera.
Egoism har ännu inte agerat at här, har jag varit i den här från början.
På ett sätt kan man väl säga att de är bortskämda och det känns ju ganska radikalt kanske att betala för sånt som man tidigare har fått gratis. Man förlorar en fördel som man har haft och då tänker man sig kanske såhär att det här samma kan jag läsa nån annanstans då gratis, och det kan man säkert också, i viss mån.
Professor Strandvik säger ändå att folk nu måste anpassa sig till det nya medieklimatet. Aha, tycker jag igen så att media måste måste anpassa sig till vad i nätverket har funnits.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar