
Sarjassa on edetty vaiheeseen, kun elokuvat alkavat olla todella kovaa tasoa.
Nyt kun on Lars von Trier, joka tavallaan jatkoi siitä, mihin 70-luvun Herzog jäi, voi elokuvat nähdä toisin silmin.
Niissä on sama pohjavire ja yhteneväisyyksiä tematiikassa (esim. Amerikan elämämuodon mädännäisyyden korostaminen).
Erojakin löytyy: von Trier on - jos mahdollista - vielä Herzogia vieraantuneempi.
von Trierin kyky merkilliseen metafyysiseen viitteellisyyteen on myös aivan omansa. Kuitenkin. En muistanut, en osannut yhdistää ennen kuin nyt Herzogia uudestaan katsoessa häntä ja von Trieriä.
Viimeistään nyt kannattaa hypätä mukaan keskiviikon myöhäisillan elokuvajunaan. Stroszek, 1977, siis Bruno S (kuva) oli ensimmäinen ohjaajan myöhäiskauden vahvoista teoksista.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar