Here we go

All band: Me, myself, I and Heikki (the bass player gets a job), we´ll take some gigs sometimes in clubs and other good places.
We ´re playing, `couse we like it. The subscription from here.
(Next gig 29.6.2011 - Get your ass at K-Klubi)
Next gig: 28.7 - Hiili, Aurinkoterassi). My regards.
Get your ass at Resistori-Klubi: Next gig: 29.9.2011 .. .. !
Next gig 1.5 at Kuopio Market Square at 14.00.
Next gig playing for Save the Rupla, 28.7.12 at Piispanpuisto (at Bishop´s Park of Kuopio).
Now: I´m gonna present some of my texts in three languages  with simple accompaniment at next TEXTfirst night.
Get your ass at Henry´s pub  15.1.2013 at 22h, for my please,..and the new gig: April 16nd.
I will get my ass and quitar to Lekkeri 13.4.2013 @ Helmi's birthday party with streetpunk.
the next time you will see me in Kuopio will be 26th May 2013. there comes a gig ... at Pushkin's statue to start at 12:00.
Next gig playing for Save the Rupla, 23th November 2013 at Rupla. Starts at 14:00 -> Get your ass on there where occurs!
Nästa min spelning ska finnas på Nykterhetshuset 2014/12/04 (kl 11:00) i Kuopio. Hör du, som nya arbetarklassmusik, några bra låtar.
The Next gig will be May 1, 2014 on Kuopio Market Square's stage at 9.00.
.. and you will also see me in Kuopio on the gig-stage at the lake of Valkeinen about at fourte
en May 1, 2014.

hemmagården på onsdag, den 28:e dagen kl 21 i denna månad ->
Ro sitt röv hit och se:
The Old Union Band.
The solo-gig on the Kuopio's VR-Magazine at 8/08/2015 Saturday. There will be some kind of antifascist theme. Get your ass there at 19:00. The next gig at same place at 29/8/
den spelningen på Kuopios marknadstorget den lördag, 12 september (2015) klockan 11 framåt.
det kommer att
finnas upproret nu!
Live at BilliardCenter oct 30, 2015. The FridayBand.
scenen 6 augusti `16 på Peräniemenkasino i Kuopio.
Följande gig på scenen 12 augusti `17 vid Peräniemenkasino i Kuopio-stad.
Gig på Peräniemenkasino den 4 september 2021. Jag har startat nya soloalbumsinspelningar.

Ps. Someone did ask,
my first album The Desert Songs is sold out.
I `m sorry.
(we are working with the new material)
(Update 20.9.11: Heikki has left the band.)
Pena Tikanmäki came in on bass.
I'm making a new record..
(Update 08.7.12: ROH Band Mark II works)
(Update 30.3.14: The Old Union Band has been formed)
(Update 30.8.15) the newly named: Fridayband.
(Update 20.9.11: Heikki has left the band.)
Pena Tikanmäki came in on bass.
I'm making a new record (update: 15.11.2023

9 apr. 2008

Meditaatio ja teosofien erehdys

Descartesin erehdys on ehkä hänen putkinäköisten seuraajiensa erehdys, kuten tuolla aiemmin todistelin. En ole ainut asiasta pamissut. Mutta se mitä olen alkanut ajatella teosofien erehdyksenä, on toista maata, se on pitkälti omaani. Tiettävästi tähän ei ole lain kiinnitetty huomiota; kyse on meditaatiosta, jota he teosofit melko estoitta suosittelivat välineenä kohota henkisyyden kokemiseen, matkaamiseen mielen beta-aalto-taajuuisella merellä.
Näyttää siltä, että 1900-luvun alun teosofeilla oli vahva usko siihen, että tämä fenomenologia voi murtaa materialismin kahleet.
Voidaan sanoa, että vanhemmiten monilla heistä tässä tapahtui jonkinlainen muutos, ja maailmanjärjestön hajaannuksen jälkeen ainakin Pekka Ervastilla (kuvassa) ja Rudolf Steinerilla vilahti puheissaan paljon puhuva määrittely ”henkinen materialismi” – 1. maailmansota painoi päälle ja kaikki meni päinhelvettiä.
Ervast havaitsi, ettei kasvissyönti tehnytkään ihmisestä sen humaanimpaa; vaan vaikkei hän lihaa syönyt, saattoi silti tappaa lajikumppaneitaan. Oli kansallissota hyvänä esimerkkinä. Hän luopui vegaanisuudesta.
Mutta juuri missään en ole nähnyt, että meditaatiota, sen funktiota olisi varsinaisesti epäilty. Ervastin laittomasti postuumina julkaistuissa oppilaskirjeissä (Eväitä matkalle, 1949) on joitakin viitteitä varoituksista, ja Steiner kuvaa Henkisen tiedon tiessä kuinka moraalisesti otetaan yksilönä ensin kaksi askelta - henkisellä polulla, jossa systemaattiset harjoitukset tehdään.
Mutta takaisin peruskysymykseni, mitä meditaatio tekee materialistisen katoamisuskon vankina elävälle ihmiselle, sen mielestäni pitäisi olla selvillä, jos julkisesti opetetaan tekniikoita, ja noita menetelmiä suositellaan yleisesti.
Tämä konteksti meditaatio + tiedeusko vahvistaa materialismia. Tosiasiassa en tiedä, että meditoimalla olisi yksikään henkisen todellisuusulottuvuuden kieltäjä vielä vaihtanut maailmankuvaansa henkiseen (tähän havahtumiseen yltänee vain korkea kuolemanrajakomeus, mikä taas ei ole noin vain tilattavissa, ei esim. pelkkä OoBE).
Meditaatiolla voi olla, ja onkin, fyysisesti todennettavia positiivisia vaikutuksia, ne ovat eri asia. On kyse siitä, mitä systemaattinen meditointi tekee ihmisen hengellisyydelle, joka siis tosi asiassa ei ole aivokeskinen, ei ala aivoista eikä lopu elimen maatumiseen – meditaatio vahvistaa materialistista uskoa ja ristiriitaisuuksia, joita yksilö kantaa sisäisyydessään.
Tiedetään, että vapautumista, eheytymistä ja meditaatiota mielii yleensä sisäisen perusjännityksen omaava henkilö. Hän saa mietiskelyn kautta imaginaation eheytymisestä, mutta jos ja kun yksilön maalmanselitys ja premissit eivät mahdollista hengen eksistenssiä kuin psyykkisenä reaktioketjuna aivoissa, jää tämä voima sisäisyyden henkisen käyttövälineen muovaajana realisoitumatta. Tästä Ervast puhui henkisiin havaintoihinsa pohjaten, tosin hieman eri sanoin, mutta asia on sama.
Meditaatio kylläkin puhkaisee yksilön sielun henkisille virtauksille, kokea voi, mutta se samalla se merkillisellä tavalla vahvistaa aikamme tieteellisen paradigman mukaista oletusta henkisen kokemuksen materiaalisuudesta. Näin muodoin myös etiikka, ja itsenäisen etiikantajun kehitys, joka mysteeriokuissa oli ykkössijalla (tästä löytyy kiistaton tieto jo HP Blavatskylta), voidaan muka panna roskakoriin. Näin koska kaikki tapahtuma on vain ainetta ja ruumiin kemiaa, ilman minkäänlaista metafyysistä ulottuvuutta, on pedattu premissi solipsismille ja nihilismille.
Olemme metsässä.
On mahdollista että meditaatio johtaa hallitsemattomiin sieluntiloihin, ja yksilö todella havaitsee omilla aisteillaan fyysisen yhteydessä toimivan henkisen olemuspuolemme. Mutta tämä johtaa useimmiten sitten jo mielisairaalaan ja lääkitykseen, jolla yritetään palauttaa ja koota yksilö entisekseen. Mielisairaalaan toki päätyy myös jos jonkin sortin henkistä näkemystä edustavia ihmisiä.
Itse katson, että ennen ensimmäistäkään meditaatioistuntoa transsendenttia janoavan yksilön olisi kuljettava erittäin pitkä tie ulos materialismin maailmasta, mutta tietenkin osana tätä maailmaa – ei pakoa.. Näin ajattelevat nyt myös monet japanin Zen-mestarit; he ovat nähneet japanissa piipahtaneiden noviisien, Allan W Watsin ja kumppaneiden, toiminnan länsimaissa. Heille se on jokseenkin pöyristyttävä ajatus, että vielä seksuaali- tai päihderiippuvuudesta tai mistään pakkomielteistä kärsivä ihminen voisi meditoida ja vieläpä esiintyä sellaisen oppimestarina.
Zen on lännessä muodostunut, kun sen filosofiselle taustalla on vaihdettu tieteellinen materialismi, kummalliseksi mielen pakomaaksi, jossa virvoittaudutaan kuin katolinen ripissä, ilman aikomustakaan seurata mestarien viitoittamaan ankaran kilvoituksen ja moraalisen puhdistuksen tietä.
Perus-Zeniläimme nojaa materialismiin, joka lupaa sielun olemattomiin haihtumisen. Sielun (yksilön eristävän egon) kuolema itsessään kuuluu tuohon prosessiin, mutta sen he ovat jotenkin materialistisessa pseudofilosofissaan sotkeneet ruumiin kuolemaan. Seurauksena tästä, koska totuusvoimaa sillä tiellä ei ole, on kosminen angsti, joka näkyy aika valtavana sisäisenä paineena yksilöissä ja yhteisöissä. He ovat mielestään ”yhdistäneet tieteen ja buddhalaisuuden”.
Tieteen ja buddhalaisuuden voi yhdistää, mutta ei edellisen sokeuden ehdoilla, eikä toisaalta jälkimäisen eksoteeristen tulkintojen pohjalta, kuten tapahtuu.
Mallissa materialistinen solipsismi juurtuu entistä syvempään etsivään ihmiseen.
Se ”tyhjyys” johon yksilö näin kulkee, ei ole tyhjyysfilosofi Nagarjunan määrittelemä tyhjyys - henkisen valaistumisen taso. Näillä ei ole edes mitään tekemistä keskenään.
Monet luulevat dukhaa tyhjyydeksi ja määränpääksi.

»... Mutta jos on vain pintapuolista, saatikka vääristettyä tietoa oikeasta harjoitustavasta, on "jooga-istunto" miltei poikkeuksetta tuhoa tuottava; sillä kymmenessä tapauksessa yhtä vastaan opiskelija joko kehittää itsessään mediumistisia kykyjä tai kadottaa aikansa ja saa kyllikseen sekä käytöstä että teoriasta. Ennen kuin kukaan heittäytyy niin vaaralliseen kokeiluun, yrittäen jättää syrjään alemman itsensä yksityiskohtaisen tutkimisen ja olla välittämättä sen elämänvaelluksesta ja siitä, jota meidän sanonnassamme nimitetään "tsheelan (oppilaan) jokapäiväisen elämän pääkirjaksi", tekisi hän hyvin, jos edes oppisi tuntemaan eron magian kahden olemuspuolen välillä, valkoisen eli jumalallisen ja mustan eli saatanallisen, ollakseen varma siitä, ettei yhtämittaa astu jumalallisen rajojen yli ja syöksy saatanallisen magian valtoihin, kun hän "istuu joogaa varten" ilman kokemusta ja ilman ohjausta, joka vaarat näyttää. Yhtäkaikki on hyvin helppo oppia tuntemaan ero; on vain muistettava, ettei koskaan julkisessa painotuotteessa, ei kirjoissa eikä lehdissä, anneta ulos mitään täysin paljastettuja esoteerisia totuuksia.» H. P. Blavatsky (1831 - 1891)

Inga kommentarer: