ett strypgrepp. |
Konsumenternas och redaktionernas åsikter om vad medierna borde satsa på går isär, rapporterar MTV. Det offert för Yle.
Enligt ny undersökning vill majoriteten av konsumenterna att medierna satsar mer på nyheter och undersökande journalistik, men nyhetsredaktionernas ledning planerar att satsa på sociala medier.
Drygt hälften av mediecheferna planerar att satsa speciellt mycket på att öka de sociala mediernas roll under de närmaste åren.
Ändå vill bara var tionde mediekonsument se större satsningar på sociala medier.
Enligt redaktionscheferna är nyheterna näst viktigast efter sociala medier, och undersökande journalistik kommer på tredje plats. Redaktionernas ledning och mediekonsumenterna är eniga om att mängden underhållning i medierna borde minska.Konsumenterna och redaktionerna är också oense om hur medierna borde finansieras.
Över hälften av mediecheferna tror att innehållet i medierna kommer att bli dyrare inom de närmaste åren, i takt med att nätreklamen och upplagorna minskar. Bland konsumenterna är det bara tre procent som är villiga att betala mera för innehållet.
Drygt 1600 finländare svarade på MTV:s publikgallup i juni. MTV intervjuade också 22 chefer inom centrala finländska nyhetsmedier.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar