Nordica och Fennica och Greenpeace. |
Staten stödjer bolaget betydande stödpengar.
Kyllönen skriver i sin blogg att hon är intresserad av att veta varifrån bolagets rörelsevinst härstammar och vem som har betalat för den. i fjol gjorde Arctia Shipping nästan 45 miljoner euro i vinst.
Bolagets offshoreverksamhet till havs blev dock med förlust.
Det kan vara lämpligt att inledas uppläsning av dessa siffror. Det krävde även Osmo Soininvaara, de gröna.
Det finns offshore-överkapacitet bakom Arctias förlust.
Den statliga koncernen Arctia Shipping Oy, som bland annat äger och driver Finlands statsisbrytare, redovisar en omsättning på EUR 75,3 miljoner för 2012. Detta innebär en ökning med en procent jämfört med året innan.
Även om rörelseresultatet för 2011 var något bättre än för 2010 var det fortfarande förlustbringande med EUR 1,7 miljoner. Arctia Shipping uppger att orsaken var överkapacitet på offshoremarknaden som pressade ned frakterna i synnerhet på marknaden för offshoreuppdrag till havs.
I november 2011 undertecknade Arctia ett betydande treårigt avtal gällande befraktning av kombi-isbrytarna Fennica och Nordica utanför isbrytningsperioden i Finland. Isbrytarna har därefter utrustats med katalysatorer vid Helsinki Archtech.
År 2011 var en vändpunkt för bolagiserade Arctia. Vi har nu långfristiga avtal (med Shell) inom både isbrytning och offshore. Än så länge har innevarande år positiva utsikter, och kapitalet förräntas även med tanke på eventuella investeringar i nya fartyg, sa verkställande direktör Tero Vauraste i en kommentar till bokslutet.i Arctia Shippings flotta ingår fem konventionella isbrytare, tre kombinerade offshorefartyg-isbrytare (dessa är gjort om skattebetalarnas pengar) och samt 11 skärgårdsfärjor. Trafikverket är emellertid den myndighet som ansvarar för isbrytarassistansen i Finland. Förutom myndighets- och beställaruppgifter hör även samordning, utveckling och styrning av isbrytningen på riksnivå till dess uppgifter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar