Here we go

All band: Me, myself, I and Heikki (the bass player gets a job), we´ll take some gigs sometimes in clubs and other good places.
We ´re playing, `couse we like it. The subscription from here.
(Next gig 29.6.2011 - Get your ass at K-Klubi)
Next gig: 28.7 - Hiili, Aurinkoterassi). My regards.
Get your ass at Resistori-Klubi: Next gig: 29.9.2011 .. .. !
Next gig 1.5 at Kuopio Market Square at 14.00.
Next gig playing for Save the Rupla, 28.7.12 at Piispanpuisto (at Bishop´s Park of Kuopio).
Now: I´m gonna present some of my texts in three languages  with simple accompaniment at next TEXTfirst night.
Get your ass at Henry´s pub  15.1.2013 at 22h, for my please,..and the new gig: April 16nd.
I will get my ass and quitar to Lekkeri 13.4.2013 @ Helmi's birthday party with streetpunk.
the next time you will see me in Kuopio will be 26th May 2013. there comes a gig ... at Pushkin's statue to start at 12:00.
Next gig playing for Save the Rupla, 23th November 2013 at Rupla. Starts at 14:00 -> Get your ass on there where occurs!
Nästa min spelning ska finnas på Nykterhetshuset 2014/12/04 (kl 11:00) i Kuopio. Hör du, som nya arbetarklassmusik, några bra låtar.
The Next gig will be May 1, 2014 on Kuopio Market Square's stage at 9.00.
.. and you will also see me in Kuopio on the gig-stage at the lake of Valkeinen about at fourte
en May 1, 2014.

hemmagården på onsdag, den 28:e dagen kl 21 i denna månad ->
Ro sitt röv hit och se:
The Old Union Band.
The solo-gig on the Kuopio's VR-Magazine at 8/08/2015 Saturday. There will be some kind of antifascist theme. Get your ass there at 19:00. The next gig at same place at 29/8/
den spelningen på Kuopios marknadstorget den lördag, 12 september (2015) klockan 11 framåt.
det kommer att
finnas upproret nu!
Live at BilliardCenter oct 30, 2015. The FridayBand.
scenen 6 augusti `16 på Peräniemenkasino i Kuopio.
Följande gig på scenen 12 augusti `17 vid Peräniemenkasino i Kuopio-stad.
Gig på Peräniemenkasino den 4 september 2021. Jag har startat nya soloalbumsinspelningar.

Ps. Someone did ask,
my first album The Desert Songs is sold out.
I `m sorry.
(we are working with the new material)
(Update 20.9.11: Heikki has left the band.)
Pena Tikanmäki came in on bass.
I'm making a new record..
(Update 08.7.12: ROH Band Mark II works)
(Update 30.3.14: The Old Union Band has been formed)
(Update 30.8.15) the newly named: Fridayband.
(Update 20.9.11: Heikki has left the band.)
Pena Tikanmäki came in on bass.
I'm making a new record (update: 15.11.2023

5 feb. 2013

Nazistmentalitet i sina förbindelser med media II

Då kör vi.
Successivt upphörde i viss utsträckning intolerans att betraktas som ett ideologiskt fenomen och men vi kan minnas när blev istället ett individproblem.
Denna föreställning manifesterades i större skala för första gången i samband med den så kallade hakkorsepidemin 1959-60, när en våg av antisemitiskt klotter, vandaliseringar av judiska begravningsplatser och dylikt svepte över Europa.
I dess kölvatten uppstod en intensiv debatt om hur detta var möjligt. Men i den svenska debatten relaterades som regel fenomenet inte till Sverige, men här i `härmä´ någon inhemsk tradition.
I en tidstypisk ledare i Skånska Dagbladet (Observera det, inte Svenska Dagbladet!) i januari 1960 hette det till exempel:

Hur kan hatet mot en folkgrupp övervintra och spira på nytt i ett demokratiskt land som vårt? En `förklaring´ kan vara att det är ungdomliga grupper med nazistsympatier som suggererats av de hakkorsmålande nazisterna i Tyskland, grupper som inte känner till Hitlers våldsdåd.
Jag inser nu att de vet, men de tycker om att trivialisera nazismen.
Enligt Skånska Dagbladet (i januari 1960) den västtyska republiken bör ta på sig ansvaret för den antisemitiska våg som nu går över Europa. Hakkorsmålandet och attentaten mot judiska kyrkor började i Tyskland. Härifrån har kampanjen spritt sig till andra länder.

Om de svenska reaktionerna på den anti-judiska vågen skriver idéhistorikern Henrik Bachner i doktorsavhandlingen: tillsammans med rasbiologin och annat oönskat tankegods hade den retuscherats bort. När antijudiska fördomar åter gav sig till känna fanns tydligt en stark dragkraft att förneka och omdefi niera dem som någonting annat. Det som i Västtyskland var antisemitism, blev i Sverige klåfin grighet, raggarbråk och omognad.

Detta är förklaringar som efter en initial upprördhet gång på gång återkommer i medierna och i den off entliga debatten. Under decennierna efter andra världskriget skapas också en stereotyp bild av vem som ger uttryck för olika former av intolerans, nu för invandrar.

– det är för det första unga och lågutbildade män,
för det andra enstaka marginaliserade nazister och för det tredje ensamma personer från majoritetsbefolkningen.
Dock avvikelser från detta mönster blir i många fall svåra att förhålla sig till i debatten.

Inga kommentarer: