Kommenttini Esa Suomisen blogista:
On olemassa, jos teemme hienoja havaintoja, sivilisaatioprosessi, jossa yksikö irtautuu ”verensä”, heimotraditioidensa kahleista, ja tulee yksilöksi joka voi tuntea sisäisyydessään erillisyyden vapauden, jossa tämä ei ole enää ulkoa ohjattava, vaikka jotkut simpaset ehkä niin vielä viestivätkin.
Yksilöllinen oikeustaju ja moraali syntyvät ihmisessä vasta oikeastaan vasta tässä sisäisessä tiedostuksen tilassa, jonka nimi on melkein paremman puutteessa lainattava Steinerilta: tietoisuussielu.
Tässä itsetietoisuudessa tehdään tietoiset johtopäätökset paluusta, tiestä yhteisöllisyyteen, joka myös on vapauden entisestä kollektiivifenomeniasta eriävällä tavalla mahdollistava.
* * *
Kemppinen ”Asian vierestä”
On olemassa, jos teemme hienoja havaintoja, sivilisaatioprosessi, jossa yksikö irtautuu ”verensä”, heimotraditioidensa kahleista, ja tulee yksilöksi joka voi tuntea sisäisyydessään erillisyyden vapauden, jossa tämä ei ole enää ulkoa ohjattava, vaikka jotkut simpaset ehkä niin vielä viestivätkin.
Yksilöllinen oikeustaju ja moraali syntyvät ihmisessä vasta oikeastaan vasta tässä sisäisessä tiedostuksen tilassa, jonka nimi on melkein paremman puutteessa lainattava Steinerilta: tietoisuussielu.
Tässä itsetietoisuudessa tehdään tietoiset johtopäätökset paluusta, tiestä yhteisöllisyyteen, joka myös on vapauden entisestä kollektiivifenomeniasta eriävällä tavalla mahdollistava.
Kemppinen ”Asian vierestä”
Joku:
"Kuitenkin Tiedepuolella: esim. fyysikkona, työskentelevää lestadiolaisporukkaa lienee vähemmän."
Totta. jos vertaa esim. Helsingin yliopiston luonnontieteelliseen tiedekuntaan, siellä tuo invaasio ilmenee virkasotana.
Kyseessä on eräänlainen materialismiin tukeutuminen, jotta oma usko voidaan säilyttää erikseen kapseloituna elämänkenttänä, uskona "jolla ei ole mitään tekemistä järjen kanssa". Eivät darvinistit näihin, heidän kielellään "telttahihhuleihin" luota.
En myöskään mä pidä tuosta epistemologiasta, järki ja tunne eri pesään. Se on rakenteelta defensiivinen ja, kuten Martti Lindqvist katsoi, viimepelissä näin kestämätön.
Usko = religio = yhteys -> mielestäni se on relativistisena elämänorientaationa kaikki: kokonaisvaltainen ihmisen sisäinen järjenvalo.
Ps. mä muuten haluaisin nähdä sen Kemppisen Kirjan, vaikken ehkä sen ajan fonteista tai ruotsista paljon mitään ymmärräkään.
* * *
Esan saitilta koulukiusaamisesta.
Anonyymi said..."Koulussa työskentelevänä olen väsynyt keskusteluihin koulukiusaamisesta - etenkin, jos ja kun syyllistetään opettajat."
Se muutos mitä mä olen jonkun 40 v. aikana havainnut on suuri; tuskin enää missään opettajat ovat kiusaajia ja fyysisen väkivallan harjoittajia. Ja vielä suurempi tämä muutos on, jos vertaan siihen, mitä omat vanhempani kertoivat kurinpidosta, sen ajan "didaktiikasta" - siis joskus 60 -70 vuotta sitten.
itse olen taas löytänyt viitteitä, että tätä ennen olisi aloittelevassa koulutaitoksessa ollut tavallisen järkeenkäypää, julmuutta välttävää menoa.
Ihan vain Sibeliuksen elämäkertatietojen pohjalta kai ajattelussani alkoi muodostua kuva siitä, mitä 1930-luvulla noussut fasismi (vars. yhdistyneenä hurmakörttiläisyyteen) sai aikaiseksi.
Se kylmyys läpäisi yhteiskunnan, tukki kaikki luovuuden ja sosiaalisen ymmärtämyksen suonet.
* * *
Ja vielä yksi kommentti Jäppis-blogin artikkeliin “Isänpäivä: keskustelu”
roh says:
2. marraskuuta 2007 kello 0.02
Sukua katsoessani pari turhaa sukupolvea voi ohittaa - tämän maan hengen pilasi kansallissodan julmuudet ja sitten fasismi 1930-luvulta alkaen.
Vähän puhuttu aihe, totta, mutta natsismin läsnäolo oli se syy, jonka esimerkiksi Sibelius mainitsi syyksi luovuutensa tyrehtymiseen.
- mutta se varsin hitaasti kova ja kylmä aika “kekkosen ajan talvet” -meni ohi, mutta se meni, sukupolvien mukana.
Totta. jos vertaa esim. Helsingin yliopiston luonnontieteelliseen tiedekuntaan, siellä tuo invaasio ilmenee virkasotana.
Kyseessä on eräänlainen materialismiin tukeutuminen, jotta oma usko voidaan säilyttää erikseen kapseloituna elämänkenttänä, uskona "jolla ei ole mitään tekemistä järjen kanssa". Eivät darvinistit näihin, heidän kielellään "telttahihhuleihin" luota.
En myöskään mä pidä tuosta epistemologiasta, järki ja tunne eri pesään. Se on rakenteelta defensiivinen ja, kuten Martti Lindqvist katsoi, viimepelissä näin kestämätön.
Usko = religio = yhteys -> mielestäni se on relativistisena elämänorientaationa kaikki: kokonaisvaltainen ihmisen sisäinen järjenvalo.
Ps. mä muuten haluaisin nähdä sen Kemppisen Kirjan, vaikken ehkä sen ajan fonteista tai ruotsista paljon mitään ymmärräkään.
Esan saitilta koulukiusaamisesta.
Anonyymi said..."Koulussa työskentelevänä olen väsynyt keskusteluihin koulukiusaamisesta - etenkin, jos ja kun syyllistetään opettajat."
Se muutos mitä mä olen jonkun 40 v. aikana havainnut on suuri; tuskin enää missään opettajat ovat kiusaajia ja fyysisen väkivallan harjoittajia. Ja vielä suurempi tämä muutos on, jos vertaan siihen, mitä omat vanhempani kertoivat kurinpidosta, sen ajan "didaktiikasta" - siis joskus 60 -70 vuotta sitten.
itse olen taas löytänyt viitteitä, että tätä ennen olisi aloittelevassa koulutaitoksessa ollut tavallisen järkeenkäypää, julmuutta välttävää menoa.
Ihan vain Sibeliuksen elämäkertatietojen pohjalta kai ajattelussani alkoi muodostua kuva siitä, mitä 1930-luvulla noussut fasismi (vars. yhdistyneenä hurmakörttiläisyyteen) sai aikaiseksi.
Se kylmyys läpäisi yhteiskunnan, tukki kaikki luovuuden ja sosiaalisen ymmärtämyksen suonet.
Ja vielä yksi kommentti Jäppis-blogin artikkeliin “Isänpäivä: keskustelu”
roh says:
2. marraskuuta 2007 kello 0.02
Sukua katsoessani pari turhaa sukupolvea voi ohittaa - tämän maan hengen pilasi kansallissodan julmuudet ja sitten fasismi 1930-luvulta alkaen.
Vähän puhuttu aihe, totta, mutta natsismin läsnäolo oli se syy, jonka esimerkiksi Sibelius mainitsi syyksi luovuutensa tyrehtymiseen.
- mutta se varsin hitaasti kova ja kylmä aika “kekkosen ajan talvet” -meni ohi, mutta se meni, sukupolvien mukana.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar