Den svenska tanten, 2005, på Campusområdet i Växjö. |
Här finns inte åter en riktig frihet liksom, men nästan.
Susanna Arwin lade sin tant ett steg vidare. Redan 1995 föddes konstprojektet Den svenska tanten när originalbilden, ett screentryck på 4x1,8 meter, visades i Maria Magdalena kyrka i Stockholm.
Med handväskan i ett fast grepp, tanterna i Tomelilla viker inte för något.
Trygg, snäll och redig. Men bakom fasaden en handlingskraftig individ.
Lördagen den 13 april 1985 hade Nordiska rikspartiet kommit till Växjö för att föra ut sitt bruna budskap. Nazister marscherade på Växjös gator. Det uppstod både tumult och handgemäng när lördagsflanörer och motdemonstranter försökte stoppa det som pågick.
Hon var själv född i Polen och hennes egen mamma hade suttit internerad i tyskt koncentrationsläger under andra världskriget.
Förr det allt, säkert fanns det mycket tankar och känslor i rörelse hos henne.
Hon kom ropande och springande med handväskan vevande framför sig. Kom ifatt och dängde handväskan i ryggen på en av nazisterna. Samtidigt som någon annan försökte varna honom för tanten med väskan.
Men det fanns gott om tid för frilandsfotografen Hans Runesson, så då på uppdrag av Dagens Nyheter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar