Alkoholreklam som skapar föreställningar om alkohol är åter ett aktuellt tema inför revisionen av lagstiftningen om alkoholreklam.
Inom social- och hälsovårdsministeriet går åsikterna isär och Bryggeriföreningen föreslår skärpt intern förhandskontroll av alkoholreklamer.
Det ska komma nu med lagen, sager den nya omsorgsministern Maria Guzenina-Richardson,
Under förra regeringsperioden beslöt en arbetsgrupp, sammankallad av dåvarande omsorgsminister, nuvarande social- och hälsovårdsminister Paula Risikko (samlingspartiet), att inte förbjuda alkoholreklam som skapar föreställningar om alkohol (som bryggerinäringen för att finansiera Samlingspartiet) - minister Risikko håller fortsättningsvis fast vid denna linje, men den nya omsorgsministern Maria Guzenina-Richardson (socialdemokraterna) har den motsatta åsikten och sa nu ämnar lägga till ett förbud mot alkoholreklam som skapar föreställningar i ett lagförslag som skulle skärpa reglerna för alkoholreklam.
Bryggeriföreningen har svarat på regeringens planer genom att grunda en intern kommitté med syftet att förhandsgranska bryggeriföreningens medlemmars alkoholreklamer.
Ministern Maria Guzenina-Richardson. Bild av Yle. |
Bryggeriföreningen hoppade att regeringen ska kommer att betrakta kommittén som en seriös aktör, men bl.a. social- och hälsovårdsorganisationer har redan påpekat att intern kontroll har i internationell forskning visat sig vara ett ineffektivt sätt att kontrollera alkoholreklam.
Nej, det går inte så.
Enligt ett antal forskningar påverkar alkoholreklam framförallt ungas dryckesvanor. Lagen om alkoholreklam kommer att behandlas under denna vinter.
Maria sjäv var ett barn till en alkoholiserad fader.
Jag känner stor medkänsla för dessa oskyldiga offer.
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar