Se på det - det goda och det sex-fulla livet ut i Nederländerna på 1600-talet?
Utställningen i Sinebrychoff Konstmuseet begrundar frågor kring det goda livet bland annat med hänsyn till överflöd, moral, sex och förgänglighet.
Pieter Aertsen (1508-1575), Den förlorade sonen. |
Att måla stilleben blev oerhört populärt på 1600-talet, när det välbärgade borgerskapet började förvärva konst i protestantiska Nederländerna. Populariteten återspeglades också i den stora mångfalden av motiv. De förvandlades till allt från vardagens matvaror och digra målningar av dött villebråd till importerade produkter och verk som mästerligt framhöll materialismen i importerade produkter, såsom citroner eller nautilusskal. Framgången i världshandeln förde med sig spännande nya motiv i målningarna som också höjde ägarnas status.
Den botaniska forskningen gav upphov till rika och mångtydiga blomarrangemang som tilltalade ögat. Nya, färggranna tulpanhybrider var föremål för frenetisk handel till den grad att tulpanmanin till slut ledde till börskrasch. När det materiella välståndet ökade blev debatten om moral och reson en viktig del av kulturen. Därmed blev dödskallen som avbildats för medicinska ändamål ett centralt element i vanitasmotivet, som skulle påminna om livets förgänglighet mitt i det jordiska frosseriet.
Stilleben – Livet på ett fack 29.9.2016–8.1.2017
1 kommentar:
Voisitsä lopettaa ton rasismilätinän ja natsijutut. Teet itsesi vain naurunalaiseksi. Suomessa on rasisteja vain erkkopeessä ja vihreissä. Siellä ovat myös aidot natsiaatteen kannattajat ja kallonmittaajat.
Skicka en kommentar