5 feb. 2014

Katarernas enhet, deras esoterik livsfilosofi och mångfald efter den kataro-bogomiliska rörelsen

Inquisitors gav detta öknamn till Katarerna att dom var nåt rena, eller snarare `blivit renat´.
De hade starka metoder att rena blodet, för att de visste djupa hemligheten av blodet.
Blod påverkar medlaren mellan kroppen och anden.
De var gnostikerna (detta är den enda vägen att varaktiga förändringar, eftersom man ha närmast tvingat att följa på vegetarianism och avhållsamhet till exempel).
Nu i Finland, har en baptistisk väckelserörelse komma med samma sak, det vill säga att uppfinna en cykel igen.
Nåt en syndmätar, och som grund på detta.

Katarerna sågs som ett så allvarligt hot att det albigensiska korståget organiserades 1209-1229, följt av inkvisitionen som inleddes 1233. En hård, långvarig och internationellt uppbyggd kampanj följde, först mot katarerna och efterhand även mot andra grupper. Trots dessa förföljelser fortsatte alltså Katarismen att vara en betydande rörelse ända fram till mitten av 1400-talet.
Katarismen var en internationell religiös rörelse som existerade under minst 500 år: från mitten av 900-talet tillmitten av 1400-talet. När den nådde sin största utbredning fanns den från Konstantinopel i öster till bordeaux i väster, från Madrid i söder till Köln i norr. Katarerna hade gemensamma livfilosofi, riter och böner som var gemensamma för hela detta område. I flera regioner var en stor del av befolkningen själva katarer eller enligt Ylva Hagman sympatiserade åtminstone med dem. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar