2 juni 2013

minst 50 000 35 152 euros för en reklam - annons finns inte nyheter

vem som helst får köpa annonsutrymme.
Vi lägger oss inte i så `länge den inte
innehåller något kriminellt¨, säger Riikka
Venäläinen, tf chefredaktör vid Helsingin Sanomat.
Och om även det ska vara lite tveksamt, 
kommer det att gå?
I dagens Helsingin Sanomat har Sannfinländarna köpt upp hela första sidan. I annonsen går partiordföranden Timo Soini hårt åt det finländska Greklandsavtalet.
Statsvetare säger att Timo Soini försöker köpa tillbaka förlorad terräng.

Lauri Karvonen, professor i statskunskap vid Åbo Akademi, ser genast en politisk strategi bakom annonsen.
Regeringen och speciellt Socialdemokraterna fick en del plus i kanten efter att man lyckats få ett specialarrangemang för Finland. Nu försöker Sannfinländarna återerövra en del av den terräng som partiet förlorade då, säger han till Hbl.
Annonsen kommer att väcka mycket uppmärksamhet och mediet är omsorgsfullt valt.
Men jag tror att man i första hand övertygar dem som redan är övertygade.
I Finland är det ovanligt med politisk annonsering annat än i samband med val.  Man har funderat över vilka kanaler som uppmärksammas.
Folk stannar till och kollar vad det är frågan om. Det är ett inlägg i den politiska debatten, via en lite ovanlig kanal.
Jag håller med, om man änvanda ett nyheterstext, det menar alltid mer trovärdig än annons - och kostar ingenting.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar