3 mars 2011

Relativismissa äly toimii vapaana itsestään

Älykkyyserot ovat geneettisiä, luonnonvalinnan tuloksena syntyneitä, kun Afrikasta aikoinaan lähteneet ihmiset joutuivat sopeutumaan pohjoisen kylmiin olosuhteisiin, emeritusprofessori Tatu Vanhanen valistaa IS:ssa.
Häntä on kohdeltava poikansa, ex-pääministeri Matti Vanhasen mukaan pieteetillä, vaikka miehen oma fiksuus oli jo aika päiviä niin hakusessa, että se ei ymmärrä käyttää kenkiä ja sukkia kokopuvun kanssa. Uutiskuvassa olen nähnyt saman, sanonko vielä missä.
Ja sama vanha blues - sosiobiologinen soopa - meni nyt läpi Tieteessä tapahtuu -lehdessä.
Että ihan tieteessä.

Elonaaltomme aiemmissa vaiheissaan ajassa jota ei mitenkään voi verrata tähän fyysisen maailman olosuhteisiin, se kohtasi ongelmia, jolloin syntyi yhtenä niistä lievimmän pään vaikutuksista ryhmä joka, totta, on jälkeenjäämisen uhan alla. Mutta se estetään, heitä autetaan parhaiten sekoittamalla kuitenkin nämä vielä varsin potentiaaliset ihmisminät väestön pääjoukkoon.

Geenifatalismininsa nimiin vannova materialismi ei tule tätä koskaan käsittämään. Niinpä sen suuntaisia fakkipinttymiä pääkokopissaan kantavat henkilöt ovat itse kahta suuremmassa vaarassa jäädä ihmiskäsityksen läksyissä jälkeen. Selvä vastavuoroisuus, joten suosittelisin heitä sulattamaan sielunsa hyvän sään aikana.
Vistilla tuolla oli mielenkiintoinen keskustelu moraalista ja politiikasta, ja siinä viittasin suuren linjaan - näen sivilisaatioiden evolutiivisen kehityksen sen suuntaisena - paitsi että syntymä, elämä ja kuolema ovat alati läsnä - kun uusi kulttuuri syntyy, se käy läpi kasvukipuina edellisen siviilisaatiokehitksen päävaiheet, ja loputa toistaa korkeammassa muodossa jonkin aiemmin opitun (esim. 1000-luvun arabistinen luonnonfilosofia -> 1800-luvun luonnontieteellinen ajattelu [ja jos vielä lisään: vaikka vaikutus oli myös suora, antiikin teokset saatiin takaisin tätä kautta, yksilöt arabismin ajasta siirtyivät ja jatkoivat työtään Euroopassa]).
Puhutaan nyt sitten vaikka tieteellisen sosialismin mallista [josta quotessa puhuttiin, lat. huom], siinä oli sellaisiakin ituja jotka se hylkäsi, koska aika ei ollut kypsä.
Tämä on tietenkin teoriointia ja harjoitusta, mutta vaikuttaa vahvasti siltä, että toisessa ajassa on mahdollista jatkaa sellaista, missä kerran värkeistä vara loppui.

Suurin ongelma tollaisilla [vihr. panu] latureilla ikään kuin kaikuu päänäkemyksen puutteessa - ja näin kaiken elämän tarkoituksettomuuden sen päälle langettamassa kosmisen angstin puristuksessa. niinpä siihen saumaan politiikan kutistaminen toimitusministeriö-pohjaiseksi pikkusäädöksi, istuu ihan hyvin.
Pragmatismi toimii tässä kontekstissa silkkana puolustusmekanismina: koska kaikki moraaliseen oivallukseen tarvittavat perusosat eivät ole pöydällä, yritetään neutralisoida tehtävä.
Ei olla ainakaan repimässä ovia karmineen eikä suoda sellaista tehtävän muutenkaan.

Vapaana tietoisuus virtaa kuin Frédéric Chopinin 24 preludia (op. 28), vapaana itsestään ja tuosta merkillisestä älyn itseensä takertuvasta kääntöominaisuudesta, joka, kun rengistä on tullut isäntä, pyrkii vinouttamaan koko läntistä kulttuurikehitystä.

Below: Drawing of Self trimming lamp in Ahmad ibn Musa ibn Shakir’s treatise on mechanical devices. The manuscript was written in Arabic.
The Banu Musa Brothers (~803-873 C.E.) : skilled in astronomy, geometry, and mechanics. The Book of Mechanical Devices, written in 850 C.E., can be found in The Vatican Library, Gotha and in Berlin; it contains descriptions of about a hundred devices, including trick inventions. They have influenced many aspects of modern technology.

1 kommentar: