26 apr. 2010

Kaksikätinen paninomoteollisuus

Känniääliö, tuo panimoteollisuuden kaksinaismoralismin kukkanen palaa kuvaan, katuun, töllöön ja nettiin - sillä Panimoliitto pyrkii vaikuttamaan mainontansa keskeiseen kohderyhmään, joka muodostuu virallisesti 18-30-vuotiaista nuorista aikuisista. "siiderien" typerät karkkimainosmainosmaiset vedätykset vain vaikuttavat siltä, että niiden todellinen kohde piilee vielä nuoremmissa, eli lapsissa.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry.n Kännissä olet ääliö -kampanjan vuoden 2007 versio päättyi Mainonnan eettisen neuvoston pöydälle. Kampanjan ei kutenkaan ollut ihmisarvoa loukkaavana tai sukupuolisyrjintää harjoittava - minusta seon vain kaksinaismoralistinen, jos suhteutetaan rahallisiin panoksiin joita toisella kädellä mätetään alkoholin kulutuksen lisäämiseksi.
Panimot halajavat kasvua hinnan millä hyvänsä; mainosbudjetit ovat valtavia suhteutettuna liiketoiminnan kokonaisvolyymiin. Mutta toki he tarvitsevat välillä myös kasvojensa pesua räikeitä ylilyöntejä sisältävien alkoholimainosten oheen, vastapainoksi. Nytkin mainosmatsku, ja vieläpa palkittu, oli valmiina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar