16 maj 2011

Grieg - den stora känslan tag i mig igen.

Jag kan föreställa sig sitt komponist hytte.
En kompositör Edvard Grieg (1843-1907) fick sin första musikaliska skolning av sin mor, som blev hans första pianolärare.

Det finns Op. 62: Lyriske stycker genombrottsverks från 1868, pianokonserten i a-moll.
Som pianist företog Grieg många europeiska konsertturnéer. Han brukar etiketteras som lyriker, vilket demonstreras i de 150 sångerna- den långa raden av Lyriske Stycker för piano.

Efter de mörke fargene som preger opus 57 finner Grieg frem de lyse fargene i sitt syvende hefte Lyriske Stykker i 1895. Edvard reste då till Rom där kompositören träffade Frans Liszt ännu en gång.

Sylfide, Tack och Drömmesyn är alle typiske salongstykker komponert i en litt forfinet stil. Det är först i Hjemve och serlig Bekken han vender tilbake til den stil som bragte suksessene i opus 43 och 54.
Bekken är någon av det teknisk sett vanskeligste han har skrevet av lyriske stycker

Edvard Grieg var tidig att spela in sin musik på skiva. Redan 1903 spelade han in en skiva på föregångaren till förlaget EMI och The Gramophone & Typewriter Co. Grieg, norsk tonsättare och pianist, var mycket teknisk intresserad och tog tekniken till hjälp för att sprida sin musik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar